Slik fanger du leseren med innholdsmarkedsføring

Oppdatert 09/10/2023

Vår digitale verden er i kontinuerlig utvikling, og strømmen av nytt innhold vokser langt hurtigere enn det vi klarer å konsumere. I dette landskapet av innhold og støy, blir også vår evne og villighet til å holde fokus stadig mindre. Så hvordan skal vi som markedsførere klare å fange interessen og oppmerksomheten til publikum som er konstant på leting etter det “siste og beste”? Ved å gi dem det de vil ha: Innhold som betyr noe. Slik fanger du leseren med innholdsmarkedsføring.

Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er en utbredt markedsføringsmetode som baserer seg på å tiltrekke en spesifikk målgruppes interesse ved å skape verdi gjennom engasjerende og informativt innhold i egne kanaler. Istedenfor å aktivt markedsføre spesifikke produkter eller tjenester, så tilbyr vi innhold med verdi som hjelper kunden i alle fasene i kjøpsprosessen. Målet er ikke nødvendigvis direkte salg, men å skape gode og varige relasjoner som får kunden til å foreta lønnsomme handlinger på sikt.

Markedsføringsekspert Robert Rose definerer innholdsmarkedsføring slik:

«Tradisjonell markedsføring og reklame handler om å fortelle verden at du er en rockestjerne. Med innholdsmarkedsføring så viser du verden at du faktisk er en.»

Med god innholdsmarkedsføring trenger vi ikke å overbevise kunden om å konsumere innholdet vårt, de vil oppsøke det på egenhånd nettopp fordi det gir dem verdi. Kundene bryr seg hverken om oss, våre produkter eller tjenester, som alle andre mennesker så bryr de seg først og fremst om seg selv, sine problemer, ønsker og behov. Den gode nyheten er at så lenge vi kontinuerlig produserer og distribuerer godt innhold som kunden ønsker på de stedene de leter etter det, så vil de fortsette å oppsøke innholdet vi produserer igjen og igjen.

Innholdsmarkedsføring i 2023

Da man bare for noen år siden nesten kun refererte til blogging når man snakket om innholdsmarkedsføring, er situasjonen i dag en helt annen. I dag handler innholdsmarkedsføring om å være dynamisk ved å nå publikum på tvers av flere typer plattformer. Blant disse finner man:

  • E-bøker
  • Podcast
  • Webinarer
  • SoMe-innlegg
  • E-mail kampanjer
  • Online kurs
  • Video

Entrepreneur Europe gjennomførte i 2020 en analyse som forutså at i løpet av de neste ti årene vil innholdsmarkedsføring i økende grad også omfatte nye områder som:

  • Live Streaming
  • Innhold optimalisert for stemmesøk
  • Utvidet Virkelighet (AR) teknologi
  • En-til-en kommunikasjon gjennom verktøy som Facebook Messenger
  • Personalisert innhold som tilpasser seg publikummet det er rettet mot basert på data som lokasjon, demografi og atferd på nettet.

Som vi ser er det kun fantasien som setter begrensningene for mulighetene vi har med innholdsmarkedsføring. Fellesnevneren for å lykkes er dedikasjon til å skape engasjerende innhold som gir verdi for kundene og samtidig inkluderer dem i merkevarens historiefortelling.

3 gode grunner til å drive god innholdsmarkedsføring

1. Innholdsmarkedsføring skaper relasjoner med kundene

Teknologien endrer stadig måten vi tar til oss informasjon og fatter avgjørelser. I en undersøkelse gjort av Statista på tvers av internettbrukere over hele verden, bruker vi i snitt 151 minutter hver dag på sosiale medier. Dette betyr igjen at innholdet vårt aldri har hatt større potensial til å nå et virkelig globalt publikum. Brukere av sosiale medier ønsker å finne underholdende og engasjerende innhold, så dersom du klarer å treffe målgruppen din med godt innhold vil du kunne skape varige relasjoner med kundene dine. 

2. Innholdsmarkedsføring fører til flere konverteringer

Innholdsmarkedsføring fører til seks ganger så mange konverteringer som andre tradisjonelle markedsføringsmetoder. Dette kan enkelt forklares ved det faktum at i motsetning til tradisjonelle annonser som blir pushet på publikum, så er potensielle kunder faktisk aktivt søkende etter innholdet som skiller seg ut og gir dem verdi. Det viktige her er å finne vår CDF (Content Differation Factor) som skiller innholdet vi produserer ut fra resten av mengden.

3. Innholdsmarkedsføring sparer oss for kostnader

Visste du at innholdsmarkedsføring i snitt koster 62 prosent mindre enn tradisjonell markedsføring, og i tillegg genererer tre ganger så mange leads? Gjennom innholdsmarkedsføring sparer vi kostnader på leadsgenerering, og skaper samtidig et nettverk av potensielle kunder som over tid vil prioritere vår merkevare når de skal fatte en kjøpsbeslutning.

Trenger du hjelp med å komme i gang med innholdsmarkedsføring i din bedrift?

Se hvordan vi jobber med innholdsmarkedsføring, eller last ned vår gratis guide for å lære mer om innholdsmarkedsføring gjennom våre modeller og maler.

 

Gratis guide. Kom i gang med content marketing