Innholdsmarkedsføring er et svært effektivt verktøy som kan lede til salg, merkevarebygging og kundelojalitet. Men for å klare dette må du kjenne målgruppen din, og ikke minst gi dem innhold som engasjerer og gir verdi.
Vi gir deg tipsene for å lykkes!
Dette er innholdsmarkedsføring
Innholdsmarkedsføring, også kalt content marketing, er en markedsføringsteknikk som går ut på å skape og distribuere relevant og verdifullt innhold i egne kanaler. Målet er å tiltrekke seg, engasjere og beholde en tydelig definert kundegruppe.
Denne formen for markedsføring bruker ofte en journalistisk uttrykksform for å skape interesse. Dette kan være artikler, bloggposter, video, podcast eller innhold til nedlasting. Innholdet kan deles på sosiale medier, nyhetsbrev, banner/native annonsering eller ved bruk av influencers for å nevne noe.
Mens tradisjonell markedsføring fokuserer på salg mot et kaldt publikum, handler innholdsmarkedsføring om å bygge tillit og å gi målgruppen din verdifullt innhold – gjerne ved å dele kunnskap eller fortelle en historie. Fokus er ikke direkte promotering av produkter eller tjenester, men heller å bygge et langsiktig forhold, som senere kan føre til salg. Da vil forbrukeren tenke på akkurat din bedrift den dagen behovet for varen eller tjenesten oppstår.
5 tips for effektiv innholdsmarkedsføring
1) Kjenn din målgruppe
Hvem skal vi snakke med? Og hva er de opptatt av? Gi svar på det kunden faktisk er interessert i. Som den amerikanske forfatteren Seth Godin sier det: “Den eneste måten å vinne med innholdsmarkedsføring er når leseren sier ‘dette var skrevet spesifikt for meg.”
Utarbeid en forståelse for nøkkelord, terminologi og referanser som resonnerer med din målgruppe, og bruk det i innholdet du utvikler. Du kan også lage personas; en fiktiv personalisering av en typisk person din bedrift ønsker å nå ut til og få som kunde. Dette vil hjelpe deg å ha kundens behov i fokus når du lager innhold.
Ta i bruk all den innsikten du har om målgruppen, og gjennomfør en søkeordsanalyse. Å avdekke hva folk søker etter på nettet, gir en viktig pekepinn på hva en bør skrive om. Dette øker også muligheten for å bli funnet i søk. Det hjelper lite å lage godt innhold dersom ingen finner det.
2) Ha en plan, og følg den!
For å lykkes med innholdsmarkedsføring må man treffe målgruppen med relevant innhold i riktige kanaler til riktig tid. En innholdsplan hjelper deg å holde orden i kaoset. Hva skal produseres? Hvor skal det publiseres? Og på hvilket tidspunkt?
Kategoriene du bør ha med i din innholdsplan er:
- Tittel på innhold
- Format
- Hvem som skal utføre jobben
- Målgruppe (persona)
- Keywords/SEO
- Kanal
- Publiseringstidspunkt
3) Kontinuitet foran kvantitet
Tenk gjennom hvor ofte du ønsker å publisere innhold. En fast publiseringsfrekvens gjør at målgruppen vet når de kan forvente noe nytt. Dette skaper engasjement og lojalitet for merkevaren. Det er også viktig å publisere på de tidspunktene målgruppen din er mest aktiv. I sosiale kanaler som Instagram, Facebook og LinkedIn kan du analysere hvilke dager og klokkeslett innleggene engasjerer mest. Slik kan du enkelt øke rekkevidden på innleggene. Kontinuitet er viktigere enn kvantitet. Det er bedre å publisere innhold fast to ganger i uken, fremfor å være stille i ukevis, for så å være veldig aktiv en periode. Finn en gyllen middelvei.
4) Lag innhold som engasjerer
Vær ekte! Gi kundene et innblikk i hverdagen til bedriften og la de bli kjent med de ansatte. Vis hvorfor dere er best på det dere gjør, og del av denne kunnskapen. Det skaper tillit og troverdighet. Du skal ikke bare fortelle hvorfor kunden skal kjøpe produktet ditt, du skal vise det.
Ingenting har større kraft enn gode historier. Og alle har en historie å fortelle. Man må bare finne den. Men hva er en god historie? Jo, det er historiene som gjør deg følelsesmessig engasjert. Det er historiene du snakker om rundt middagsbordet eller deler videre i sosiale medier. Formatet og kanalvalg kan variere, men felles for god innholdsmarkedsføring er at innholdet treffer, og skaper troverdighet og tilknytning til merkevaren.
5) Analysér og justér
Å kontinuerlig evaluere innholdet som produseres er viktig. Når vi ut med budskapet vårt? Og når vi menneskene i målgruppen vår? De ulike kanalene er i stadig utvikling, og målgruppene forandrer sine preferanser og bruksmåter. Det som fungerte for noen måneder siden, fungerer kanskje ikke like godt i dag. Å ta ut månedlige rapporter kan være en god støtte for å vurdere og analysere innholdsproduksjonen. Dette gjør at du kan effektivisere og utvikle innholdsproduksjonen over tid. Noen ganger er det kun små justeringer som må til for å få det resultatet man er ute etter.
Trenger du hjelp med å komme i gang med content marketing i din bedrift? Ta en prat med oss da vel!