De siste 9 årene har har vi jobbet i markedsavdelingene til hundrevis av bedrifter i og utenfor Norge. Det vi kan bekrefte, for de som måtte lure, er at alle jobber forskjellig. Det gjelder med tanke på mål, målgrupper, kanalvalg og kampanjer, samt metode, malverk, samhandling og prosess. De fleste bedrifter har ulike behov når det gjelder markedsplanleggingen, men en ting har de til felles: De trenger å jobbe effektivt. Det er dette behovet som har fått oss til å utvikle en metode og et malverket som effektiviserer markedsarbeidet.
Behov for forenkling
Det er ikke rart hvis det går litt i ball for deg når alle dokumentene vi forholder oss til som markedsavdeling ramses opp: Markedsstrategi, merkevarestrategi, inbound strategi, markedsplan, redaksjonsplan, årshjul, personas, kjøpsreisen, budsjett og aktivitetsplan? Markedsarbeidet kan fort bli overveldende og komplisert når du begynner å jobbe med alle planene, og det er ikke alltid lett å velge bort noe – alle har jo sitt formål.
Vi treffer som regel to type bedrifter: De som ikke har en eneste plan, og de som har så mange planer at de trenger en egen plan for å holde oversikt over alle planene. Vår jobb som innleid markedssjef er derfor enten å utvikle det som trengs, eller å forenkle det som finnes. Denne oppgaven har “tvunget” frem metodikken vår, som egner seg i begge tilfeller. Markedssjefenes praktiske markedsstrategi samler alle trådene og lager en “one-stop-shop” for alle involverte. Her finner du det du trenger, enten det skulle være hvordan dere posisjonerer dere i markedet, eller hvilke kanaler dere har valgt å satse på.
Erfaringsbasert metodikk
Metoden vi jobber etter er erfaringsbasert, og ikke forskningsbasert. Den er utviklet basert på våre kunders behov, som er grunnen til at vi har fokus på at dette er en praktisk strategi. For å lage en metode vi kunne være trygge på at fungerer for de aller fleste, samlet vi hodene til flere av markedssjefene hos oss. Vi diskuterte hva som måtte med for “alle” og hva som ikke var strengt nødvendig. Basert på samtalene satt vi opp et utkast som var til evaluering hos enda flere markedssjefer, og sammen har vi konkludert med at det vi presenterer i kurset er det som faktisk hjelper bedriften å nå målet.
Det vi ser er at bedrifter ofte overkompliserer markedsplanleggingen,eller at bedriftene ikke har en forretningsplan å bygge videre på. Vi så derfor behovet for å lage en metode som møter disse to problemene, og lanserer nå markedssjefenemetoden: Praktisk markedsstrategi. Denne metoden bruker vi allerede på kundene våre, men vi ønsker å dele våre erfaringer med deg slik at også du kan få planer som er enklere å gjennomføre og å sette ut i live.