Tekna: Slik fikk de nye impulser fra oss da de ble underbemannet

Teknas utfordring
Markedsavdelingen i Tekna har til enhver tid mange aktiviteter og initiativer, og store ambisjoner. Men, mot slutten av 2021 så Helene, at de kom til å få en utfordring:
«Vi har noen sentrale personer i avdelingen som av ulike grunner vil være mer eller mindre fraværende det neste halvåret. Enten må vi senke ambisjonene, eller så må vi tenke nytt.».
Tekna valgte å tenke nytt, og kontaktet oss.
Hvorfor og hvordan marketing for hire
For å koble rett konsulent på oppdraget, satte vi oss godt inn i Teknas arbeidsmetoder, utfordringer og prosesser. For å løse kundens behov, var det viktig å finne konsulenten med riktig bakgrunn og erfaring.
Konsulenten vår, Maria Tornes, ble leiet inn i en 50% stilling. Hun skulle bidra inn i kampanjearbeidet, en viktig del av markedsstrategien for Tekna. Halv stilling var egentlig ikke nok, men med gode prioriteringer fra Teknas side og riktig konsulent, var omfanget tilstrekkelig. Maria ble en betydelig støtte og avlastning for teamet.
«Tekna er en bra gjeng som det er lett å bli kjent med. De er åpne for forslag og andre perspektiver i markedsarbeidet, og sammen har vi taklet noen spennende utfordringer i dette oppdraget.»
sier Maria Tornes.
Leveransen fra oss
Den første uken fikk Maria opplæring i hvordan Tekna jobber med kampanjer. Hun satte seg raskt inn i prosesser, rutiner og styringsdokumenter, og jobbet tett sammen med de andre på teamet. Samtidig ble hun godt kjent med Tekna og deres partnere. På kort tid var hun i stand til å identifisere forbedringsområder og forenkling i kampanjeløpet.
Noen av tiltakene:
- Strukturering av samarbeid med mediebyrå
- Teste nye kanaler, målgrupper og virkemidler i kampanjer
- Justering av arbeidsmetoder til en mer datadrevet tilnærming
- Omrokkering av budsjetter og justering av planer for 2022
- Justering av strategi, markedsplan og -budsjett for 2023

«Vi har tidligere jobbet i noen få kanaler, nederst i markedstrakta, og her er vi gode. Vi hadde ambisjoner om å tenke større, og få på plass en tydeligere merkevarebyggende strategi og ta i bruk flere kanaler. Maria utfordret oss, og med hennes kapasitet har vi fått realisert mer av vårt potensial.
Vi jobber mer målrettet i flere kanaler, og vi har en plan for hvordan vi skal jobbe i alle delene av markedstrakten. Å jobbe med Markedssjefene har gitt oss nye impulser, god sparring og tilgang til kompetanse og ressurser som både har støttet teamet, og skapt gode resultater for oss.» avslutter Helene.
Strategisk workshop ga Tekna ny retning
Underveis i samarbeidet var det mange gode samtaler rundt strategi, målgrupper og kampanjeprosesser. Teamet hadde imidlertid ikke tid eller kapasitet til å til å få samlet disse tankene. Da stilte vi igjen med en ekstra ressurs, Kjartan Haugen.
«Det var viktig for oss at vi hadde eierskap til vår egen strategi, og ved å gjennomføre en workshop med utgangspunkt for strategien fikk vi til dette. Kjartan holdt oss on track og stilte mange gode spørsmål underveis i workshopen,» sier Helene Johnsen.
Maria Tornes og Kjartan Haugen dokumenterte prosessen grundig, og arbeidet dannet også grunnlaget for prioriteringene og markedsplanen for neste år. Denne har Maria også har jobbet mye med for Tekna.
Tekna er Norges største fagforening for deg med mastergrad, og er en del av Akademikerne. De fleste av Teknas medlemmer er teknologer og naturvitere. Gjennom medlemskapet i Tekna får medlemmene tilgang til blant annet juridisk bistand på jobb og privat, støtte fra tillitsvalgte, lokale arrangementer og faglige nettverk gunstige økonomiske betingelser for bank, forsikring og pensjon. Gjennom Tekna Student er Tekna aktivt tilstede på studiesteder over hele landet.
Ønsker du å ta en hyggelig prat om hvordan vi kan hjelpe deg?