Skal merkevaren din bli lagt merke til, må du ha en treffsikker plan. Med en kommunikasjonsstrategi vinner du tilliten til målgruppen og skiller deg ut fra mengden.
Vi lever i en verden der reklame og informasjon angriper oss fra alle kanter. Det er en evig strøm av budskap som kjemper om oppmerksomheten vår. Hvor mange ganger scroller du gjennom Instagram-feeden din uten å legge merke til annonsene du blir eksponert for?
En velutviklet kommunikasjonsstrategi er avgjørende for å skille seg ut fra konkurrentene og vinne kundens oppmerksomhet. Det handler om å være konsekvent, relevant og differensiere seg på en måte som får deg til å bli husket.
Merkevarene vi samhandler med hver dag står overfor de samme utfordringene – å fange kundens oppmerksomhet. Ved å være top-of-mind hos kundene oppnår du en tydelig posisjon i markedet.
Hva er en kommunikasjonsstrategi?
En kommunikasjonsstrategi er en plan som definerer hvordan og hva selskapet ditt skal kommunisere. Strategien bør ta for seg hvilket budskap du ønsker å ha fokus på, og hvilken tone-of-voice budskapet skal formidles i. Den skal kort fortalt si noe om hvordan verden skal oppfatte deg. I tillegg bør den inneholde kanalvalg og innsikt om målgruppen.
Følg disse stegene, og få posisjonen du drømmer om
1: Definer målene
Før du begynner å utarbeide strategien, er det viktig å tydelig definere målene for kommunikasjonen din. Ønsker du å øke bevisstheten rundt merkevaren din, eller engasjere flere følgere på sosiale medier for å generere flere leads? Uansett hva målene dine er, er det viktig å ha dem klart for seg slik at du kan forme strategien deretter.
2: Finn målgruppen
En annen viktig del av kommunikasjonsstrategien er å forstå målgruppen. Hvem er de? Hva er behovene deres, interesser og preferanser? Hvilke kanaler bruker de for å få informasjon?
Å ha en god forståelse av målgruppen hjelper deg med å tilpasse kommunikasjonen slik at den treffer på rett sted til rett tid. Ved å velge de riktige kanalene og tilpasse budskapet etter behovene deres øker sjansen for å få oppmerksomhet og engasjement.
3: Velg merkevareidentitet og posisjonering
En viktig del av kommunikasjonsstrategien er å utvikle selskapets merkevareidentitet. Det er merkevarens unike personlighet. Merkevareidentiteten inkluderer ulike aspekter som visuelle elementer og tone-of-voice, kanskje dere har en grafisk form eller farge dere bruker konsekvent eller et veldig lekent språk?
Målet med merkevareidentiteten er å gjøre selskapet gjenkjennbar og samtidig skille seg ut fra konkurrentene. Det er viktig å opprettholde denne særegne identiteten konsekvent på alle kanaler og plattformer hvor selskapet ditt er tilstede. Jo mer sammenhengende og enhetlig kommunikasjonen er, desto større er sjansen for å bli gjenkjent.
4: Gjør gode kanalvalg
Det er ikke nødvendig å være tilstede i alle kanaler, men det er viktig å undersøke hvor målgruppen din henter informasjon fra. Vær oppmerksom på at målgruppen kan være i ulike moduser eller sinnsstemninger. For eksempel kan de være mer mottakelige for faglig innhold på LinkedIn sammenlignet med Instagram. Derfor er det avgjørende å tilpasse budskapet ditt basert på hvor du ønsker å nå målgruppen. Ved å velge de riktige kanalene øker du sjansene for at budskapet ditt engasjerer.
Vinn kundens oppmerksomhet og bygg en solid merkevare
En gjennomarbeidet kommunikasjonsstrategi er nøkkelen til å bygge en sterk merkevareidentitet, skille seg ut fra mengden og vinne kundenes oppmerksomhet. Ved å være konsekvent, relevant og engasjerende i kommunikasjonen, bygger du tillit hos kundene, skaper varige relasjoner og resultater for selskapet ditt.
Vil du lære mer om PR og kommunikasjonsstrategi? Hør episode 10 og episode 11 av Markedslønsj sesong 4, som tar for seg akkurat det temaet.
Lytt til Markedslønsj