Foto: Eirin Hyllmark
Informasjon om samarbeidsprosjektet
«Rødlista for truede naturopplevelser» er et samarbeidsprosjekt mellom WWF Verdens naturfond, Den Norske Turistforening (DNT) og Norsk Friluftsliv. Prosjektlederstillingen rapporterte til prosjekteiere hos WWF, og det er de som er oppdragsgiver for dette prosjektet. Foto: Eirin Hyllmark
Målet med kampanjen, «Rødlista for truede naturopplevelser», var å skape oppmerksomhet og debatt om nedbygging og ødeleggelse av natur, som rammer friluftsliv og naturopplevelser. Gjennom dette ønsket organisasjonene å skape et engasjement blant befolkningen og hos politikere, for å ta vare på naturen. Resultatet skulle bli en rangert liste over ti ulike naturopplevelser i Norge som befolkningen oppfatter som truet, og som de er redde for skal forsvinne.
Kampanjeperiode:
I fase 1 av kampanjen, 16. mars til 30. april, oppfordret organisasjonene hele Norges befolkning til å nominere hvilke naturopplevelser de var redde for å miste. En uavhengig jury, bestående av fagfolk og friluftsentusiaster, kategoriserte deretter alle nominasjonene ned til ti ulike naturopplevelser som utgjorde selve «Rødlista». De ti kategoriene av truede opplevelser ble så rangert gjennom en åpen avstemning på kampanjesiden, verdtåbevare.no, der alle kunne gi sin stemme, fra 7. -19. juni. Den 20. juni ble den rangerte rødlista presentert. Organisasjonene utviklet deretter forslag til politiske tiltak som kan redde naturopplevelsene på listen, som ble presentert på Arendalsuka.
Resultatet av leveransen
Kampanjen hadde et svært godt resultat, og det skapte et stort engasjement. Alle KPIer satt i begynnelsen av prosjektet ble nådd med god margin. I fase 1 kom det inn 1500 nominasjoner. Nominasjonene var nøye beskrivelser av folks kjærlighet til naturen, men også frykt for at det skulle gå tapt. I gjennomsnitt brukte folk 14:25 minutter per nominasjon.
I fase 2, og selve avstemningen, var det totalt 16 321 mennesker som stemte på den eller de naturopplevelsene de var redde for å miste. I tillegg oppnådde kampanjen solid pressedekning, både nasjonalt, regionalt og lokalt.
Vi utarbeidet også en kampanje basert på de innsendte nominasjonene. Det var viktig for oss at dette skulle være folkets liste, og det som skulle presenteres var historier fra ekte folk og hva de hadde nominert. Kampanjen hadde stor spredning, og utenom egne kanaler og nettverk benyttet vi kanalene: Meta, SnapChat, YouTube, og native annonsering med direkte CTA inn på kampanjesiden. I tillegg hadde vi digital utendørsreklame for å skape oppmerksomhet rundt kampanjen.
Vi opplevde konsulenten som en stødig og engasjert prosjektleder. Hun sørget for fremdrift i et komplekst samarbeidsprosjekt med tre organisasjoner og et kreativt byrå, som resulterte i en vakker og rørende kampanje om hvilke naturopplevelser folk er mest redd for å miste. Kampanjen har engasjert bredt, med respons langt over de interne målene vi hadde satt oss.
– Julie Strand Offerdal, kommunikasjonsleder, WWF Verdens Naturfond