Outsourcing av IT og økonomi er i dag like naturlig for små og mellomstore selskaper, som å ha disse funksjonene inhouse. Men visste du at stadig flere selskaper outsourcer markedsføringen sin også? Hvem er disse selskapene og hvorfor gjør de det?
Et hav av muligheter – og utfordringer
Det er lenge siden markedsføring kun handlet om å kjenne til mekanismene rundt forbrukeratferd og plassere budskapet sitt i forhold til dette. I et uoversiktlig mediebilde, med utallige teknologiske plattformer og en hard kamp om kundenes oppmerksomhet, kan mulighetene virke overveldende selv for oss hardbarka markedsførere. I dag krever markedsføringsrollen både operativ og strategisk kompetanse, og en rekke spesialfelt. Om bedriften din virkelig skal levere på markedsføring, krever det en stor og svært kompetent markedsavdeling.
Strategisk beslutning
De færreste SMB-selskaper har ressurser til eller behov for en hel avdeling, og da har de to valg: Ansette en markedsfører som kan litt om alt, og knytte til seg ulike byråer. Eller leie inn en ekstern markedsavdeling som kan dekke både generalist- og spesialistoppgaver.
Vi opplever at stadig flere selskaper i dette segmentet velger det siste. Ved å knytte til seg en ekstern markedsavdeling kan de benytte seg av kompetente spesialister som kan dekke deres konkrete behov, i det omfanget de trenger. Slik får de muskler i sine markeder, og slipper den faste kostnaden en markedsavdeling utgjør, med dyre byråsamarbeid i tillegg.
B2B leder an
Tradisjonelt sett har B2C-selskaper brukt mer penger på markedsføring enn B2B, men viktigheten av merkevarebygging, leads og salg er like viktig for de som har bedrifter som målgruppe. Det har mange B2B-selskaper heldigvis forstått og interessen for innleie av markedsføringskompetanse fra oss er stor. Les hvordan søkemotoroptimalisering kan øke leads og salg
Hvorfor velger B2B å outsource?
Det er mange grunner til at B2B-selskaper tar kontakt med oss:
- De ønsker å fokusere på kjernevirksomhet og leie inn ekstern kompetanse til alt annet
- De vil ikke ansette før de vet om markedsføring gir ønsket verdi
- De er usikre på om de kan forplikte seg til den faste kostnaden det er å ansette noen på markedsføring
- De ser verdien av å leie i stedet for å “eie”
- De ser nytten av at markedsoppgavene løses av spesialister med oppdatert spisskompetanse, og ønsker one-stop-shopping istedenfor mange ulike byråer
- De ønsker en fleksibel løsning der de kan variere bruken av bistand, ut fra behov, økonomi, sesongvariasjoner og intern kapasitet
- De har akutt behov for hjelp f.eks. på grunn av sykemelding, permisjon eller et hasteprosjekt
- De trenger en ressurs på deltid til å supplere markedsavdelingen
Noe for deg?
Nå lurer du kanskje på om outsourcing av markedsføring er noe for deg, og hvor mye vi må legge ned av arbeid for å gjøre en forskjell på bunnlinja? Det er selvfølgelig veldig individuelt, og vi tar gjerne en uforpliktende prat og gir deg en vurdering basert på vår erfaring. Det jeg kan si er at vi får til mye med 50 timer i måneden for kunder i dette segmentet. Så at marketing for hire er et godt og kostnadseffektivt alternativ til fast ansettelse, er det ingen tvil om.