Lite markedsføringsbudsjett? Dette bør du prioritere

Markedssjef

Skal din bedrift få mest mulig ut av markedsføringsbudsjettet, er det viktig å begynne i riktig ende. Her er noen forslag som kan være til hjelp:

Av Tonje Løw Hansen

Forventet lesetid: 2 minutter

1. Strategi

Ha en god plan og tydelige mål (kortsiktige/langsiktige, forretningsmål, markedsføringsmål og kommunikasjonsmål) så du ikke bruker tid og midler på feil fokusområder.

2. Branding

Hvis selskapet ditt har en svak identitet og utydelige budskap, kan det påvirke det merkevaren negativt.

3. Salgsverktøy

For å kunne fylle på med leads eller konverteringer i ‘trakta’, må man ha et godt CRM-system og salgsapparat på plass for å håndtere og close innkommende henvendelser.

4.Nettside

Hvis navet for markedsaktivitetene dine er nettsiden, bør den være så sømløs som mulig. Nettsiden kan være din beste og til tider eneste salgsplakat, så sørg for at den fungerer optimalt for målgruppene dine. SEO må tidlig på agendaen for å sikre god rangering i Google. I dag kan det å være synlig i søkemotorene skille mellom ‘success or failure’ for en bedrift.

5. Digital strategi

En strategi for sosiale medier og digital tilstedeværelse må prioriteres for å bygge merkevarekjennskap. Dette er et kostnadseffektivt ledd i mediestrategien og markedsføringsbudsjettet. Husk at alt du gjør må henge sammen med strategien og de overordnede målene, hvis ikke kan det fort bli dyrt. Bruk branding, budskap, innhold og bilder/video som målgruppene gjenkjenner, og legg et “always on” løp for organisk og betalt synlighet. Husk også at du kan kombinere merkevarebygging og taktiske kampanjer, alt etter hvilke KPI-er som er satt.

6. Støtte sosiale medier

Når alt over er “oppe og nikker” og du ser en økning i antall innkommende leads og konverteringer (hvis dette er KPI-er), bør du forsterke dette med andre kanaler. Ønsker du f.eks. å øke kundens kunnskap om din tjeneste, kan løsningen være video- og native annonsering. Da treffer du målgruppen med et relevant budskap som engasjerer. Ønsker du å treffe en målgruppe som allerede har engasjert seg i en Facebookpost, kan du vurdere displayannonsering og remarketing. Dette brukes gjerne i forbindelse med et salgsmål lengst nede i “trakta”.

7. Tradisjonelle kanaler og sponsorater

Ikke trykk på de store spendingknappene før du har fått dreisen på punkt 1-6. Bruker du hundretusener på tilstedeværelse på TV og utendørs uten en optimal nettside og riktig bruk av sosiale medier, slukes budsjettet ditt uten at det får positiv effekt på merkevare og gjenkjøp. Følger du tipsene over er du på god vei i markedsføringen din – selv med beskjedne markedsføringsbudsjetter. Og neste gang du blir oppringt av et mediehus som skal selge en annonseplass, vet du enkelt om det passer inn i dine mål og strategier. Lykke til med markedsføringen!

 

Last ned vår gratis mal. Aktivitetsplan og årshjul