Oppdatert 2/10-2023
Det har blitt sagt at markedsføring er som å invitere noen på date, og merkevarebygging er grunnen til at de sier ja. Kundeopplevelsen i daten er grunnen til at de blir lojale og ønsker å skape en relasjon med deg som merkevare.
Fremtidsrettet planlegging er nøkkelordet for å skape minneverdige kundeopplevelser og god relasjon til målgruppen. Merkevarestrategien er planen som knytter markedsføringen, merkevarebyggingen og lojaliteten sammen.
En merkevarestrategi skal gi deg en langsiktig og tydelig retning for hva du skal kommunisere, hvordan du gjør det og hvilket etterlatt inntrykk du skal prege i menneskers bevissthet.
Fordelene med å bygge merkevaren og dermed å skape en relasjon til kundene dine er:
- en jevn fremtidsrettet salgsvekst fordi du har langsiktige planer og tør å investere i fremtiden
- bedre mulighet til å ta høyere priser for produktene eller tjenestene dine fordi du skaper lojalitet
- å nå ut til større kundegrupper fordi du blir snakket om
- høyere kundetilfredshet fordi kvaliteten oppleves som konsistent
(NSB/Schibsted, 2022)
Erfaringsmessig er det 6 punkter vi må oppfylle for å utvikle en markedsstrategi som fungerer, gjennom å oppnå relevans, særegenhet, tydelighet, kredibilitet og kontinuitet.
01. Situasjonsanalyse skaper innsikt
God innsikt er det beste grunnlaget for en solid merkevarestrategi. Analyser, dokumenter og tallmateriale er nyttig for å stake ut en kurs. Like viktig er det å bruke den erfaringen menneskene i selskapet sitter på: Normer og regler, kultur og gründerånd.
En situasjonsanalyse bidrar til å gi en helhetlig forståelse av merkevarens nåværende og fremtidige situasjon i markedet. Denne forståelsen gir grobunn for viktige beslutninger og veileder deg i utviklingen av en merkevarestrategi. Et godt hjelpemiddel er å gjennomføre en SWOT-analyse i både nåtid og fremtid.
Kundens perspektiv er avgjørende. Med kundeundersøkelser, kundeservice og fokusgrupper forstår du hva som motiverer dem og hvilke behov de har. Til sist må vi se på konkurransesituasjonen. Hvilke konkurrenter har vi og hvordan vil dette endre seg? Hvem vil komme til og hvorfor?
02. Tørr å være annerledes og relevant
Relevans er viktig for posisjonering fordi det hjelper en merkevare til å få kontakt med målgruppen på en meningsfull måte. En relevant merkevare snakker til kundenes behov og interesser, og skiller sin egenart fra konkurrentene.
All kommunikasjon i alle bransjer er preget av støy, sett fra et kundeperspektiv. For å bli valgt er du nødt til å kommunisere tydelig og relevant, slik at målgrupper kjenner seg igjen og identifiserer merkevaren din.
Grunnen til at mange selskaper og merkevarer feiler, er at de ikke tør å prioritere hva de skal bygge i bevisstheten til menneskene de skal nå. De ønsker ikke å utelate noe fordi de vil være alt for alle.
Poenget med å være relevant er å velge noen hovedbudskap som uttrykker hvem du er og hva som gjør deg annerledes enn konkurrenter i samme marked. Du må være mye for noen, ikke alt for alle.
03. Personlighet og særegenhet skaper tillit
Særegenhet er viktig for å skape en merkepersonlighet. Det hjelper en merkevare til å skille seg fra konkurrentene og være lett gjenkjennelig for forbrukerne. En særegen merkevare vil lettere huskes og gjenkjennes, noe som er spesielt viktig i et overfylt marked.
For å være særegen nok kan du spille på en eller flere faktorer, f.eks. logo, lyd, farge, font, karakter, kanalvalg eller en kombinasjon av disse. En optimal miks som du klarer å vedlikeholde over tid, vil på sikt påvirke og overbevise kundegruppen.
04. Tydelig kommunikasjon gir gjenkjennelse
Tydelig kommunikasjon er viktig for å sikre at merkevaren lett blir forstått av målgruppen. Et tydelig tema skal være kortfattet, lett å forstå og konsekvent på tvers av alle kontaktpunkter. Dette bidrar til å formidle merkevarens personlighet, særegenhet og egenart, og skaper lojalitet mellom deg og kundene.
05. Vær ekte
Troverdighet er viktig for å bygge tillit og etablere merkets omdømme. En troverdig merkevare er en som oppfattes som ærlig, tillitvekkende og pålitelig. Det kan bygges ved å utvikle kvalitetsprodukter, gi utmerket kundeservice eller ved å promotere merkevaren på en profesjonell og pålitelig måte. For å bygge troverdighet må kommunikasjonen komme fra kjernemuskulaturen i selskapet. Derfor er det viktig å ha definert og utviklet gode kjerneverdier og et godt engasjerende samfunnsoppdrag som er et styringsprinsipp for alt du foretar deg.
06. Kontinuitet er nøkkelen til alt
Kontinuitet er viktig for å ha et langsiktig perspektiv. Det sikrer at budskap og posisjonering forblir konsekvent over tid, og øker sannsynligheten for å bli gjenkjent og husket av forbrukerne. Lager du hovedmål og tiltaksmål for de 5 neste årene, sikrer du en langsiktig lojal kundebase.
Ved å definere og utforme disse 6 stegene i merkevareprosessen utvikler du en sterk og sammenhengende merkevarestrategi. Du får effektivt kontakt med målgruppen, skiller deg ut fra konkurrentene og bygger en lojal kundebase over tid.
Dette innlegget baserer seg på våre erfaringer, og er ikke forskningsbasert. Der vi skriver påstander som ikke er forankret i vår egen erfaring henviser vi til den aktuelle kilden.
Litteraturliste:
- NSB/Schibsted. (2022, 13. oktober). Merkevarebygging i Norge 2022. https://partnerstudio.vev.site/nsb/