Hva kjennetegner en god markedskonsulent?

Ansatte jobber sammen på skrivepult

Markedsføringsfaget utvikler seg i rekordfart med ny teknologi og innovasjon, og det blir stadig vanskeligere å finne den rette kompetansen. Mange virksomheter velger å outsource markedsføringen, eller benytte seg av marketing for hire med innleide markedskonsulenter. Men uavhengig av hvilken retning du velger, hva definerer egentlig de beste markedsførerne? 

Kombinerer faglig tyngde med høyt engasjement for kundens bransje

En av de største fordelene ved å benytte seg av konsulenttjenester er konsulentens evne til å raskt sette seg inn i nye, komplekse problemstillinger. En god markedskonsulent kombinerer ekspertise i faget med engasjement for både bransje og merkevare

Inkluderer ansatte og kunder

Benytter man seg av innleide markedsføringskonsulenter, får man også en ansatt som kjenner verdien av å inkludere kolleger fra konsulenthuset og hos kunden i kreative prosesser og beslutningstakning. En second opinion er alltid velkommen.

Ser det store bildet

Benytter man seg av outsourcing for en enkelt kampanje, vil de man samarbeider med gjøre sitt ytterste for at akkurat denne kampanjen skal generere gode resultater. En god markedskonsulent evner å inkludere andre langsiktige mål virksomheten jobber mot, og sikrer godt grunnarbeid for å oppnå langsiktig suksess. Les mer om forskjellene på marketing for hire og outsourcing her

Målfokus

SMARTE mål er et svært godt styringsverktøy som sikrer gode prioriteringer i jungelen av markedsaktiviteter. En god markedskonsulent sørger for å etablere gode mål i begynnelsen av samarbeidet, slik at arbeidet man gjør er i tråd med målene fra første stund. For et optimalt samarbeid bør man sette langsiktige og kortsiktige mål, slik at den gode markedskonsulenten kan optimalisere aktivitetene underveis i tråd med disse.

Details, details

De største gevinstene ligger ofte i detaljene. En god markedskonsulent skal ikke henge seg opp i ubetydelige detaljer, men evner å se hvilke detaljer som har innvirkning på målene. Dersom et kortsiktig mål er å få inn X antall leads per måned, kan en liten endring i CTA doble antall konverteringer på en landingsside. Det er også en fordel at markedskonsulenten ikke sender avgårde en stor bestilling på markedsmateriell med skrivefeil.

Innovativ tankegang og metode

Det er lett å stagnere i samme spor dersom man har råd til det. “Sånn har vi alltid gjort det, så da fortsetter vi med det”. En god markedskonsulent evner å utfordre det etablerte og evaluere nye muligheter for markedsføring fortløpende i tråd med målene.

Struktur i arbeidet

Planlegging og struktur sørger ofte for at virksomheter står stødig når det stormer som verst. En god markedskonsulent vil ha en plan for å nå mål underveis, og jobber strukturert for å nå dem. Struktur sikrer at effektiviteten kan økes og at samarbeidet oppleves som verdifullt for alle involverte

Proaktiv problemløser

Med et proaktivt tankesett, er en god markedskonsulent i forkant av det som skal skje. Ved å ha kjennskap til prosesser og merkevare, analysere tall og fokusere på mål, sikres det en god flyt som justeres fortløpende slik at du kan oppnå de beste resultatene. Når problemer oppstår, har den proaktive markedskonsulenten allerede vært innom tanken og har et forslag til løsning.

Ser markedsaktiviteter utenfra

I arbeid med budskap er mange virksomheter mest opptatt av hva de ønsker å si til kunden. En god markedskonsulent evner å evaluere hva kunden trenger å høre. Hvordan oppleves kundereisen? Hva skaper verdi? Er det mest verdifullt for kunden å lese om hvilken verdi bedriften kan tilføre kunden, eller en lang avhandling om hva bedriften har å tilby? Mest sannsynlig førstnevnte. Vi har også skrevet et innlegg om hvilke egenskaper vi mener en markedssjef burde ha.

Dedikert til tall og datadrevet markedsføring

Det er ingenting som viser bedre om noe fungerer enn tall og analyser fra utførte markedsaktiviteter. Vi kan mene og synse mye, men med mindre vi jobber med abstrakte mål for økt merkekjennskap, er det tallene som snakker sant når virkning av markedsaktiviteter skal evalueres.

Raskt fungerende i nye verktøy og systemer

En markedskonsulent som ikke behersker å bruke essensielle verktøy, er som en trollmann uten tryllestav. I dagens digitale samfunn er digitale verktøy avgjørende for å lykkes. En god markedskonsulent viser god forståelse for overordnet logikk og formål med ulike verktøy som skal benyttes. Dersom verktøyet er nytt, bør engasjementet for å oppnå forståelse være til stede.

Det var hva vi mener en god markedskonsulent bør evne. Selvsagt for mange, men ikke alle. Så hva mener vi kan være fallgruvene?

  • Ignorerer detaljer
  • Produserer markedskommunikasjon uten mål 
  • Fokuserer på quick wins, ser ikke det store bildet
  • Mangler struktur og planlegging 
  • Produserer ikke markedskommunikasjon i tråd med kundens behov
  • Mangler rød tråd i markedsføringen
  • Uengasjert i analyse og tall 
  • Dårlig kjennskap til digitale verktøy 
  • Svakt engasjement for å lære 
  • Liten evne til nytenking

 

Ta kontakt med oss