Derfor må du prioritere Universell Utforming på nettsiden

Fra 1.januar 2021 ble regelverket for universell utforming av nettsider gjeldende for alle. Det betyr at uansett hvor gammel nettsiden din er, må den oppfylle kravene i lovverket. Dette må du prioritere nå.

Av Kristine Olasdatter og Tilde Carlsson

Forventet lesetid: 3-4 minutter

636 000 grunner til universell utforming

Universell utforming av nettsider betyr at alle, uavhengig av funksjonsevne, skal kunne bruke nettstedet og få med seg informasjonen som befinner seg der. I dag er det 636 000 mennesker med nedsatt funksjonsevne i Norge, og samfunnet er mer digitalt enn noensinne. Vi utfører flere og flere tjenester og varekjøp digitalt – alt fra å betale bussen med app-en eller sende selvangivelsen fra laptopen.

Så, for at alle, uavhengig av funksjonsevne, skal få delta aktivt og selvstendig i samfunnet stilles det krav til universell utforming. Dette skal gjøre det enklere for alle å orientere seg på nettsteder og i mobilapplikasjoner. Alle IKT-løsninger i Norge skal være universelt utformet, og dette gjelder nettløsninger og apper. Men hva er egentlig universell utforming for IKT, og hvordan vet man at nettsiden er utformet etter reglene? Heng på!

En gutt i gul hettegenser som holder en mobil foran ansiktet sitt

Dette er du som nettredaktør ansvarlig for

Som redaktør for en nettside må du sørge for å følge bestemmelsene i lovverket og de retningslinjene som er gitt. Dersom du driver en salgsfremmende bedrift av tjenester og produkter på nett, skal du kunne selge til personer uavhengig av alder, funksjonsevne og utdanningsnivå. Reglene for universell utforming hjelper både personer med nedsatt funksjonsevne og bedriftene, slik at bedriften vil bli tilgjengelig for flere. Som ansvarlig må du derfor følge reglene for universell utforming av nettsider.

Som redaktør er du ansvarlig for at disse elementene er universelt utformet på nettsiden:

  • Informasjonsstrukturen
  • Et enkelt og beskrivende språk
  • Formateringer av overskrifter og mellomoverskrifter
  • Koding av språk
  • Beskrivende lenker
  • Bilder
  • Tabeller og lister
  • Farge, form og kontrast
  • Dokumenter
  • Video og lydklipp

Tips: Når man går i gang med digitale prosjekter kan det derfor vært lurt å passe på at alle som er involvert i prosjektet er oppdatert på reglene for universell utforming. Om man ikke følger reglene kan dette medføre bot.

Innhold og brukervennlighet

Regelverket legger ikke føringer kun for IKT-løsninger, den legger også føringer for innholdet. For at informasjonen skal være tilgjengelig for søkemotorer og hjelpeverktøy, som Google Assistant, må også innholdet formateres og publiseres riktig. En skjermleser for eksempel, er avhengig av god kode for å konvertere til tale og punktskrift.

Tilsynet for universell utforming deler funksjonsevnene inn i fire kategorier; motorikk, syn, hørsel og kognisjon. Mennesker med én, eller flere av disse funksjonsnedsettelsene berøres av nettsider som ikke er godt universelt utformet.

Blindeforbundet har listet noen enkle råd for utforming av nettsiden:

  • Bruk standard teknologi og WAI – retningslinjene inkludert WCAG 2.0
  • Bruk riktig og gyldig HTML og CSS
  • Skill mellom innhold og struktur
  • Sidene skal være ryddige og oversiktlige
  • Ikke publisere tekstplakater som bilder
  • Bilder skal ha bildebeskrivelser
  • Bruk tekst som alternativ til bilder, video, tale

En pult med hvit mac og hvite kontorartikler rundt

Regler for Universell utforming av nettsider

Retningslinjer for tilgjengelige nettsider er hjemlet i lovverket gjennom Web Content Accessibility guidelines (WCAG 2.0). Kort oppsummert inneholder WCAG 2.0-standarden forskrifter om universell utforming som krever at nettløsningen må oppfylle en rekke kriterier. Nettsiden din kan få poeng på tre nivåer (A, AA, og AAA), og nettsider må følge nivå AA, med unntak av synstolkning.

Fra 2014 til 2021 gjaldt denne forskriften kun for alle nye nettløsninger, men fra 1.januar 2021 ble disse kravene gjeldende for alle IKT-løsninger, uansett alder. WCAG 2.0-standarden gjelder både private og offentlige organisasjoner, virksomheter og lag – altså alle med IKT-løsninger. Nettsider må oppfylle 35 av 61 kriteriene i WCAG 2.0-standarden.

WCAG blir del av EØS-avtalen

5.februar 2021 ble EUs Web Accessibility Directive tatt inn i EØS-avtalen. Det betyr at den standarden vi har i dag snart vil innebære flere krav til universell utforming av nettsider. Om de nye endringene vil gjelde for både privat eller offentlig, eller kun offentlig er ikke avgjort enda. Dette er et av de store spørsmålene når det er på høring. Regelverket vi har i dag for universell utforming vil gjelde helt frem til eventuelt endringer fra WAD.

Kom i gang med universell utforming

Det er flere grunner til å prioritere universell utforming av nettsider. Ikke bare ble alle som har en nettside omfattet av lovverket fra 1. januar 2021, men i tillegg vil flere mennesker få mulighet til å besøke nettsiden din og dermed få muligheten til å handle av deg.

Universell utforming kan være komplisert og innviklet for både innholdsprodusenter, prosjektledere, redaktører og nettsideeiere. Før du går i gang med flere digitale prosjekter, kan du få enda flere tips og gode eksempler om universell utforming i vår guide til en optimal nettside.

 

Last ned gratis guide. Bygg en optimal nettside