Hold deg oppdatert på markedsføringsfaget med våre beste inspirasjonskilder!

Markedsføring anno 2020 er ikke det samme som markedsføring anno 2015. Selv om de gode gamle teoriene kanskje er de samme, er kanalene, teknologien, verktøyene, generasjonene og forbrukertrendene i konstant utvikling. Det kan føles overveldende å holde seg oppdatert på alt, men det er jo det som gjør faget så utrolig gøy!

Av Caroline Andrea Sunde

Forventet lesetid: 4 minutter

Som markedssjef, digital markedsfører eller markedskoordinator er det viktig å være i forkant på det som skjer. Her har jeg samlet en liste over det jeg mener er de beste kildene til inspirasjon.

Podkast

I en hektisk hverdag er podkast min go-to når jeg er på farten, på trening eller bare trenger å koble helt av. Hvem elsker vel ikke å slå to fluer i en smekk? Podkast har hatt en sterk vekst de siste årene, kategoriene blir stadig flere og lyttertallene bare stiger. Man kan ofte tenke at podkast kun er en kilde til lettbeint underholdning, men i de senere årene har det dukket opp gode faglig «poddere» som jeg absolutt kan anbefale å teste ut:

Markedsføring fra sofakroken

I “Markedsføring fra sofakroken” tar Mats Lyngstad og Marie Mostad en uhøytidelig prat med flere av landets dyktige markedsførere, om hvordan de har tilpasset seg og sett muligheter i en utfordrende tid. De berører temaer som sosiale medier, kommunikasjonsstrategier, influencer marketing, merkevarebygging og bærekraft.

Markedsføringspodden

“Markedsføringspodden” ledes av Even Ødegård og Eivind Bodding, og tar for seg det som rører seg innen digital markedsføring. Episodene er på alt fra 12 til 30 minutter, og deler nyttige tips, nyheter, trender og tanker om bla. SEO, sosiale medier, annonsering og strategier.

The Paid Search Podcast

Vil du lære om, eller dypdykke i Google Ads annonsering er denne podkasten absolutt verdt å lytte til. Den er kanskje for litt spesielt interesserte, men jeg valgte å ta den med fordi Chris Schaeffer og Jason Rothman evner å formidle kompleksiteten i fagfeltet på en lettfattelig og humoristisk måte.

Blogg

Det finnes et hav av ulike blogger om markedsføring for oss som ønsker faglig påfyll. Her er mine tre beste bloggtips:

Later

“Later” er et amerikansk selskap som primært begynte som en publiseringsplattform for å planlegge Instagraminnlegg. Bloggen deres har utviklet seg til en god inspirasjonskilde for nyheter, trender, strategier og kampanjer innen sosiale medier. En gang i året arrangerer de LaterCon, som er en stor sosiale medier konferanse med mange spennende gjester. LaterCon2020 ligger ute på YouTube – kan absolutt anbefale å ta en titt!

Valen-Utvik

Ønsker du å holde deg oppdatert på de kontinuerlige endringene som skjer i sosiale medier? Da er bloggen til Valen-Utvik absolutt noe du burde sjekke ut! Disse flinke folka deler siste nytt innen de ulike sosiale kanalene, samt nyttige tips og triks.

Ted Talks

Er det en blogg/nettside jeg bruke mye tid på så er det ted.com! Deres filosofi er å spre ideer, inspirasjon og lærdom innenfor ulike temaer i form av konferanser på 18 minutter. Her finner man bla. et bredt spekter av teknologi, forbrukertrender, markedsføring, generasjoner og forbrukersosiologi. Tro meg, her kan man bruke mye tid – og det med god samvittighet!

Bøker

Det er ikke mye som slår en god bok. Her er noen av de bøkene jeg mener man som en markedsfører burde ha liggende på skrivepulten eller ved nattbordet til enhver tid. Det er gode, lettleste bøker som inneholder forskning, teorier, modeller og caser på fagfeltet.

Merkevareledelse

Er det en teoretisk bok du som markedsfører skal ha liggende på kontoret, så er det i mine øyne “Merkevareledelse”. Boken er skrevet av Bendik Meling Samuelsen, Adrian Peretz og Lars Erling Olsen, og tar for seg hvilken verdi et merke skal skape for eiere og kunder, og hvordan man stegvis må jobbe for å nå de strategiske målene. Boken inneholder også en rekke praktiske verktøy og modeller, samt nyeste forskning på fagfeltet.

Thinking, Fast and Slow

Dette er en bok jeg tipper de aller fleste av dere har hørt om, og som er skrevet av nobelprisvinneren Daniel Kahneman. Boken utfordrer de etablerte sannhetene om måten vi tenker og tar beslutninger på innen psykologi og økonomi. Hvorfor tar vi feil valg? Og hvorfor lærer vi ikke av de feilene vi gjør?

How Brands become Icons

Et spørsmål jeg tror alle markedsførere vil ha svaret på er “How Brands Become Icons” Boken er skrevet av Douglas B. Holt, og belyser fire ulike strategiske modeller for merkevarebygging, og beskriver hvordan ikoniske merkevarer krever inngående forståelse av mytene og de kulturelle endringene i samfunnet, og hvordan merkevaren må justeres i takt med det. Sist men ikke minst, så vil jeg trekke frem verdien av kunnskapsdeling internt i bedriften. Er det et felt du trenger oppdatering på, eller som du bare er nysgjerrig på? Legg ut en post på en intern kanal der du treffer kollegene dine, ofte har en av dem kunnskap om nettopp det du lurer på. Ta en uformell prat over kaffemaskinen, still spørsmål, vær åpen og skap en god diskusjon – det er sånn vi utvikler oss i faget!

Les mer av vårt faglige innhold her!

 

Ta kontakt med oss