Begrepet som har tatt verden med storm, i tråd med behovet for online tilstedeværelse: digital markedsføring. De fleste kjenner til sosiale medier, søkemotorer, nettsider og nyhetsbrev gjennom både privatliv og jobb, og stadig flere innser verdien av verktøyene. Men hva er egentlig digital markedsføring og hvordan jobber man med det?
For å gjøre det enkelt deler vi digital markedsføring i fire deler: nettside, sosiale medier, søkemotor og nyhetsbrev.
Nettside
Nettsiden er navet i all markedsføringen du gjør, og bør oppleves som veiledende, brukervennlig og profesjonell. Det er hit du ideelt sett sender målgruppen din, og optimalisering av nettsiden er en naturlig hovedoppgave i rollen som digital markedsfører. Uavhengig av hvilket CMS (content management system) du bruker, bør du ha fokus på brukervennlig navigering, søkemotoroptimalisering, tilpasset design og universell utforming.
Sistnevnte er svært viktig da nye EU-regler for universell utforming tilsier at alle nettsider skal være universelt utformet fra 1. januar 2021. Dette gjelder uavhengig av alderen på IKT-løsningen og skal sikre at alle har tilgang på den samme informasjonen. Dersom du vil ta et dypdykk i nettsider kan du laste ned vår guide til en optimal nettside.
Sosiale medier
Facebook, Instagram, Snapchat, LinkedIn, YouTube, Twitter, listen er lang! Felles for alle kanalene er muligheten til å spre budskapet ditt kostnadsfritt og via annonsering. Annonsering i eksempelvis Facebook Business Manager og LinkedIn Campaign Manager gir deg muligheten til å segmentere etter for eksempel ønskede personlige, geografiske eller demografiske variabler. Dette øker sannsynligheten for at du treffer målgruppen din, slik at budskapet oppleves relevant og at budsjettet brukes der det har potensiale.
Søkemotor
Som en del av optimaliseringsarbeidet bør man jobbe kontinuerlig med å øke synligheten hos søkemotorene. Søkemotoroptimalisering (SEO) har fått økt omtale, og er noe alle bedrifter bør inkludere som en del av sin markedsstrategi. Innholdsproduksjon og blogg er sentrale deler av søkemotor- og nettsideoptimalisering. Vi har skrevet et blogginnlegg om hvordan du kan gjøre innholdet ditt synlig og øke rangeringen hos Google .
Til å komplimentere arbeidet med SEO er det også viktig å kjenne verdien av Google Ads som er annonseringsverktøyet til Google, og Google Search Console. Sistnevnte er et kostnadsfritt verktøy som gir innsikt i hvordan bedriften din presterer på Google, og hvilke forbedringer som kan gjøres for å øke trafikk til nettsiden.
Nyhetsbrev
Sist, men ikke mist: nyhetsbrev. Et undervurdert verktøy i arbeid med nysalg og kundetilfredshet. For en rekke virksomheter er nyhetsbrev den mest effektive markedsførings- og salgskanalen. Ikke bare treffer du målgruppen som eksplisitt har vist interesse for din virksomhet, men du når også ut til potensielle og eksisterende kunder. Dersom du har svært høy åpnings- og klikkrate på nyhetsbrevene dine, som ifølge HubSpot er over 20% og 7,8%, bør dette være en prioritert kanal. Når du har fått samtykke er det opp til bedriften å velge rekkevidde, frekvens og format. I tillegg er kanalen enkel å måle respons på i etterkant.
Kilder: https://blog.hubspot.com/sales/average-email-open-rate-benchmark
Trenger du hjelp med å komme i gang med innholdsmarkedsføring i din bedrift? Ta en prat med oss da vel!