Dagens arbeidsmarked endres i et forrykende tempo, og det er nesten ikke nok spalteplass i avisene til å skrive om stillinger som trues av den sikre død. Får de som studerer markedsføring i dag den kompetansen det norske arbeidsmarkedet trenger i fremtiden?
Regnskapsføreren, fotomodellen og postbudet må visst alle se seg om etter nye utfordringer. At mange av dagens stillinger vil bli digitalisert eller erstattet av ny teknologi er det ingen tvil om. I årene fremover vil det bli behov for helt nye stillinger som ikke eksisterer i dag, men det er ikke alltid like lett å vite hvilken kompetanse som blir viktigst i ulike yrker. Det gjelder også markedsføring.
Har vi riktig utdanningsmodell?
De fleste av oss som har studert markedsføring husker et studie fylt av modeller og forskningsartikler. Men er det tung teori disse studiene skal fokusere på i fremtiden, eller bør det fokuseres mer på operative, digitale og teknologiske problemstillinger?
Markedsførerens rolle har endret seg drastisk bare de siste ti årene, og det er ingenting som tyder på at endringene vil stagnere med det første. Vi har gått fra den klassiske modellen der markedssjefen har ansvar for hele bedriftens markedsføring, til mer horisontale markedsavdelinger der ansvaret i større grad fordeles ift. fagområder, og der spesialister samarbeider om bedriftens markedsføring. Vi ser også at det i stadig større grad blir markedsavdelingens ansvar å finne måter å automatisere og digitalisere deler av markedsføringen. Et eksempel på dette er bruken av chatbots som kan ta seg av kundehenvendelser etter forhåndsdefinerte regler som markedsføreren har satt opp*. Her begynner flere også å ta i bruk kunstig intelligens.
Endret kundereise = endret markedsføring
Det eneste som er sikkert i fremtidens arbeidsmarked er at det er usikkert hvordan det kommer til å se ut. Det er utvilsomt et paradigmeskifte på gang innen markedsføring. Forbrukere både innen B2C og B2B er blitt mer profesjonelle, og med tilgang til informasjon til alle døgnets tider kan de selv finne det beste alternativet. Det betyr at kundereisen som den tradisjonelle markedssjefen jobbet etter ikke lenger eksisterer. Kundene stiller helt nye krav til bedrifter og deres markedsføring, og kampen om oppmerksomheten tilspisses ytterligere.
Spørsmål? Send gjerne en mail til kontakt@markedssjefene.no