Det kan være skummelt å være annerledes, men hvis du skal overleve i produktjungelen må du trå ut av komfortsonen. Våge å skille deg ut. Velge et produktdesign som virkelig roper om kundens oppmerksomhet. Slik som denne lille historien om et kjært barndomsminne illustrerer.
Har du noen gang lurt på hvorfor du tar de valgene du gjør? Blir du styrt av fornuften, eller lar du følelsene lede deg? Her er vi ulike, og det avhenger også av situasjonen eller valgene vi står ovenfor. Det er nettopp dette som gjør vår jobb som markedsførere så komplisert og utfordrende. Eller spennende og motiverende, som vi kaller det.
Som en visuell person lar jeg ofte mine valg påvirkes av det ytre. Kanskje ikke alltid det lureste, men når jeg står der, i køen på Kiwi, og veggen frem til kassen er stappfull av små herligheter i fargerike forpakninger som sloss om min oppmerksomhet: «Velg meg!» «Velg meg!» Ja, da er designerhjertet mitt solgt.
Begrav vanedyret
Vi mennesker er vanedyr. Vi går mot det vi kjenner og det vi vet er trygt. Men en gang i blant dukker det opp noe helt nytt og spennende som river oss ut av vanen. Det kan være det samme produktet, men med en ny smak og i en helt ny forpakning. Kan de virkelig toppe det de allerede leverer? Har de enda flere godsaker på lur? Kan denne varianten leve opp til forventningene, eller enda bedre, overgå dem?
Smaken av mormor
Ta Dent pastiller, for eksempel. Den første Dent-pakken kom på markedet i 1975, grønn Dent Eukalyptus. Jeg husker den godt fra jeg var liten. Hver søndag kom mormor og morfar på besøk til oss, med masse godsaker som Solo, marmorkake (eller mormor-kake som jeg kalte det) og selvfølgelig grønn Dent. Selv om det tok tid for meg å bli vant til den sterke smaken, lærte jeg meg til slutt å like den, og det ble en tradisjon. Siden har jeg fulgt med på Dents spennende utvikling på pakningsdesign og produktutvikling.
Det er det ytre som teller
Den lille grønne esken, lansert av Freia for over 40 år siden, ble i 2004 kjøpt opp av Brynhild. De så at Dent begynte å falle litt på listene over favorittprodukter, og bestemte seg for å gjøre noen tiltak. I 2008 relanserte de pastillen med nytt design, og gikk fra 35 millioner i omsetning til over 136 millioner to år senere. I dag finnes pastillen i flere smaker og varianter, og felles for alle pakningene er de er fargerike og godt synlige i butikkhyllene. De fanger oppmerksomheten din, samtidig som de skaper en forventning om innholdet.
I dette tilfellet har det ytre mye å si: Produkter har liten tid på å fange oppmerksomheten til potensielle kunder, men ved å skape noe visuelt som skiller seg ut, er man bedre rustet til å møte konkurransen i markedet.
Våg å være annerledes
Det kan være skummelt å være annerledes, men hvis du skal overleve i produktjungelen, må du trå ut av komfortsonen. Våge å skille deg ut. Teste grenser og tenke gjennom hvorfor du tar de valgene du gjør når du skal kjøpe et produkt. Blir du sjarmert av sterke farger og geniale pakningsløsninger, eller er det innholdet som teller mest?
Hvis du vet hvordan du tar dine valg, er det stor sjanse for at dine kunder gjør det samme.