I en verden hvor valgmulighetene er uendelige, kan merkekjennskap være nøkkelen til å skille seg ut i et stadig mer konkurransepreget marked. Merkekjennskap representerer en følelse som vekkes når forbrukeren støter på ditt merke. Så hvordan transformerer du et ukjent produkt til et merke som forbrukerne intuitivt velger og har tillit til?
Mer enn bare visuell identitet
Merkekjennskap handler om å skape et emosjonelt bånd til forbrukeren. Det strekker seg langt utover å gjenkjenne en logo eller et slagord. Du må skape en følelse som gjør at kundene ikke bare gjenkjenner merket ditt, men føler seg knyttet til det på en unik og betydningsfull måte. Tenk for eksempel på merkevaren Tine – ikke bare et navn, men et symbol på kvalitet og tillit for mange norske forbrukere.
«Vær ekte. Troverdighet er viktig for å bygge tillit og etablere merkekjennskap og omdømme. En troverdig merkevare er en som oppfattes som ærlig, tillitvekkende og pålitelig.»
– Kjartan Haugen, Rådgiver merkevare i Markedssjefene.
Les mer: Merkevarebygging – løft merkevaren din til et nytt nivå
Kjennskapspyramide
Kjennskapspyramiden er en nyttig modell som gir forståelse for hvor din merkevare står, og hvor du bør være for å oppnå dine mål. Fra ‘Unaware of Brand’ til ‘Top of Mind’, hvert nivå representerer en dypere forbindelse med forbrukeren. La oss utforske de fire nivåene i kjennskapspyramiden og se på noen eksempler.
- Unaware of brand: Helt ukjente merkevarer, som du ikke har kjennskap til fra før. Det kan være nye startups- eller nisjeprodukter som nettopp har begynt å etablere sin tilstedeværelse i markedet, og som ennå ikke har oppnådd anerkjennelse eller merkevarebevissthet.
- Brand recognition: Du gjenkjenner merkevaren gjennom eksempelvis reklame, men du tenker ikke aktivt på det uten eksponering. For eksempel Rema 1000, en velkjent dagligvarekjede i Norge der mange lett vil gjenkjenne merket gjennom reklame eller butikkutsalg, men kanskje ikke alltid tenker på Rema 1000 først når de skal handle.
- Brand recall: Her begynner merkevaren å bety noe for deg. For eksempel, når du skal på skitur, er Kvikk Lunsj for mange det første som kommer til tankene. Det er kjente merkevarer, men de konkurrerer i segmenter hvor det også er andre sterke alternativer.
- Top of mind: Dette er merkevarene vi elsker og gjerne knytter emosjonelle bånd til. For eksempel når du skal ha melk, ost eller meieriprodukter, er Tine en merkevare som er sterkt gjenkjennelig og ofte det første valget i sitt marked.
Tryggere kjøpsbeslutninger
I noen tilfeller kan det også være hensiktsmessig å inkludere en konkurrentanalyse i aktivitetsplanen. Dersom du skal synliggjøre din bedrift på et område hvor en konkurrent er markedsledende, kan det være en fin indikator på hva bedriften burde gjøre for å skille seg ut.
Forbrukere føler seg tryggere på kjøpsbeslutningene sine når de velger merker de allerede har en relasjon til. Merker som har oppnådd høy merkekjennskap, har ofte også et rykte for god kvalitet, sammen med evnen til å skape emosjonelle bånd og tillit.
«Den største fordelen med å bygge merkevarer er å oppnå en jevn fremtidsrettet salgsvekst. Selskapet har klart å skape en relasjon til kundene sine gjennom assosiasjoner, tillit og lojalitet. Merkevarer tør å legge langsiktige planer og å investere i fremtiden.»
– Kjartan Haugen, Rådgiver merkevare i Markedssjefene.
Les mer: Øk salget ved å la merkevareledelse styre forretningsstrategien.
En vellykket merkevarestrategi
Investering i en langsiktig merkevarestrategi framstår ikke bare som viktig for salgsvekst, men også for langsiktig suksess og trygghet. Merkevarer som legger vekt på merkevarebygging, viser seg å være mer stabile i et skiftende marked.
Ved å styrke merkekjennskapen skaper du en vei for forbrukernes beslutningsprosesser som vil gi en vesentlig konkurransefordel. Dette er ikke en reise med et endelig mål, men en evigvarende prosess som krever dedikasjon, innsikt, og evnen til å tilpasse seg i takt med markedets og forbrukernes skiftende behov.
Når merkekjennskap blir til en følelse, har du skapt noe mer – du har skapt en opplevelse, en historie, og det er der magien skjer.
Les mer: 6 grunner til at en merkevarestrategi lykkes
Litteraturliste
Aaker, J. L. (1997). Dimensions of Brand Personality. Journal of Marketing Research.
Kantar (2023). Verdens mest verdifulle merkevarer i 2023. https://kantar.no/kantar-tns-innsikt/brandz-2023/
Samuelsen, B. M., Peretz, A., & Olsen, L. E. (2010). Merkevareledelse på norsk 2.0. Oslo: Cappelen Damm AS.