Hvem er drømmekunden din? Ved å kartlegge målgruppen din, når du kundene dine på en mer effektiv måte. Dermed sparer du både tid og penger.
Uansett hva du selger, så bør du ha en formening om hvem som kommer til å handle hos deg. Det er dette som er målgruppen din.
Hva er en målgruppe?
En målgruppe er en gruppe mennesker som har noen spesielle egenskaper til felles. Det kan være alder, bosted, kjønn, spesielle hobbyer, yrke, livsstil, holdninger eller problemstillinger. Det viktigste er at målgruppen din er de som faktisk har et behov for den varen eller tjenesten du selger.
La oss si du driver et reisebyrå. Da vil målgruppen din ha til felles at de ønsker å reise. Det er en ganske bred målgruppe som du bør snevre inn for å virkelig treffe blink. Hva slags reiser selger du? Er det toppturer, sydenturer eller helgeturer til storbyer? Ved å spisse målgruppen ytterligere, vil du kunne treffe den aktive 30-åringen som elsker fjellturer, eller pensjonistene som liker å tilbringe vinteren i varmen.
Med andre ord må du ned i dybden og se på detaljene. Jo mer du vet om målgruppen din, jo bedre treffer kommunikasjonen din.
Hvordan treffer du målgruppen din?
For å nå målgruppen din, må du vite hvor de befinner seg. Er de aktive i sosiale og digitale medier som Facebook, Instagram, TikTok, X, LinkedIn eller YouTube? Kanskje de lytter mest til podcaster, eller kjøper trykte magasiner? Det viktigste er at du bruker de samme kanalene som dem – hvis ikke er det noen helt andre du treffer med kommunikasjonen din.
Vi anbefaler å teste flere kanaler for å se hva som fungerer. Likevel er det viktig at du ikke kaster deg over alle kanalene med en gang. Det er bedre å vektlegge noen få kanaler, fremfor å smøre seg tynt ut utover.
Hvordan spisser du kommunikasjonen din?
Tenker du at det er lurt å snakke til alle, for å nå ut til flest mulig? Da er du ikke alene. Men det anbefales ikke. Når du snakker til alle, snakker du egentlig ikke til noen.
Mange liker å reise, men alle liker ikke toppturer. Ønsker du å treffe de som vil på topptur, må du spisse kommunikasjonen din. På den måten skaper du en relasjon til målgruppen din. Det handler om å vekke følelser og assosiasjoner.
Målet med relasjonen er at kunden kjøper topptur av deg igjen og igjen- og anbefaler deg videre til andre turentusiaster.
Ved å konsentrere deg om de som faktisk er interessert i det du tilbyr, og spisse kommunikasjonen din mot dem, vil du kunne bruke tid og penger mye mer effektivt og få bedre resultater av markedsføringen.
Lag personas
Vil du gå enda mer i dybden på målgruppen? Personas er fiktive mennesker i målgruppen din som du selv lager. Du kan kalle dem idealkunden din. Gi personaen din navn, yrke, bosted, interesser, behov og utfordringer. Det er nemlig enklere å skrive en tekst til Thorbjørn som elsker turer i fjellet, men som er usikker på hvor det er best å dra, enn å skrive til alle menn som liker å reise.