Som liten bedrift med begrenset antall forfatterspirer og markedsførere er det lett å rive seg i håret når alle trender peker i retning av at INNHOLD er den ENESTE rette veien å gå hvis man skal vinne kunder. Med andre ord, innholdsmarkedsføring er VIKTIG.«Bygg tillit hos kunden!»«Skriv!»«Tilfør relevans, kvalitet og verdi!»«Tenk multikanal!»Hva er egentlig galt med en annonse i lokalavisa? Ta det rolig – annonseringen er ikke død. Men at innholdsmarkedsføring – eller Content Marketing som det kanskje er bedre kjent som – er et velvoksent buzz-word, er hevet over enhver tvil. Og om du skjelver litt i buksene fordi du rett og slett ikke aner hvordan bedriften din skal angripe det, så skal du bruke noen minutter på å lese dette.
What’s in it for me?
I følge demandmetric.com koster såkalt innholdsmarkedsføring 62 % mindre enn tradisjonell markedsføring og generer tre ganger så mange nye kunder. Det skaper mer oppmerksomhet enn betalt innhold. Det gir bedre synlighet i søkemotorer. Det styrker merkelojalitet og direkte salg. Kort sagt; du får flere kunder uten å betale for det. Verdt å lese videre?
Første bud: IKKE SELG (men tilfør VERDI)
Det virker kanskje litt merkelig når målet nettopp er å selge? Innholdsmarkedsføring handler om å tiltrekke seg, beholde og engasjere målgruppen ved å levere kvalitetsinnhold som tilfører verdi. Ikke skriv side opp og side ned på Facebook om de fantastiske egenskapene og den uslåelige prisen på kaffemaskinen du vil selge. Skriv heller et interessant innlegg om kaffedyrking i Brasil, som vil fange lesernes interesse a) fordi det har et innhold som fenger kaffeelskere og b) nettopp fordi målet om å selge ikke ligger opp i dagen.
Andre bud: Vær RELEVANT
Innholdet må være relevant for at budskapet skal ha verdi for målgruppen. Tenk deg f.eks. at et treningssenter som retter seg mot kvinner ønsker flere medlemmer. En av deres personlige trenere skriver et inspirerende blogginnlegg om hvordan man med enkle grep kan finne sommerformen. Relevant? Ja.Motiverer det til innmelding? Absolutt!Lar det seg lett spre i sosiale medier? Uten tvil.Koster det mindre enn en avisannonse? Definitivt.
Tredje bud: Tenk FLERE KANALER
Innholdsmarkedsføring må skje i egne kanaler for å være troverdig. Mange mener at begrepet oppsto nettopp som en konsekvens av de utallige kanalene som har kommet de siste 10-15 årene. Sosiale medier, spesielt blogger og YouTube, nett-TV og digitale brosjyrer, har gitt bedrifter en unik og mangfoldig arena for å spre budskap, skaffe følgere og oppnå «likes». Slik styrkes merkevaren, samtidig med at man bygger tillit og kunnskap hos kunden. Og det gir penger i kassa.
Fjerde bud: Snakk til MÅLGRUPPEN din
Du må klart definere hvem som er målgruppen for budskapet ditt, og forstå hva som trigger nettopp disse. Vi er i ferd med å bli ekstremt selektive på hvilket innhold vi lar slippe inn i bevisstheten. Det er en naturlig konsekvens av den eksplosjonen av digitale medier, budskap og aktører som konstant sloss om oppmerksomheten. De markedsførerne som havner på pallen er derfor de som klarer å nå frem til akkurat de rette menneskene med et budskap som går rett til hjernen, hjertet – og dermed lommeboka.
Femte bud: INTEGRER med betalt annonsering
Optimal effekt får du hvis den betalte markedsføringen understøttes av verdifullt, redaksjonelt innhold på nettsiden eller bloggen din. Slik tilbyr du kundene dine en pakke der de både får presentert produktenes attributter og konkrete tilbud, samtidig som de lærer om og rundt produktet du tilbyr, deg som leverandør og bransjen du jobber i.Ble du klokere? Det håper vi. Husk at innholdsmarkedsføring er en mulighet og ikke en trussel – spesielt for deg som er liten!
Ha en verdiskapende uke!