Innholdsstrategi på 1-2-3-4

Gjennom content marketing, eller innholdsmarkedsføring, fanger du målgruppens interesse med innhold som treffer dem der de er, til riktig tid. Det gjør du ved å lage engasjerende, lærerikt og underholdende innhold knyttet til varene og tjenestene du tilbyr. Slik øker du tillit og lojalitet fra kundene dine, noe som på sikt gir økt trafikk og langsiktige, gode resultater.

Er du usikker på hvordan du skal gå frem for å lage en god innholdsstrategi? Her får du fire enkle steg for å lykkes.

1. Sett mål for innholdet ditt

Alt innholdet du lager bør ha et definert mål. Målet for innholdet bør henge direkte sammen med den overordnede visjonen til selskapet ditt. Slik sikrer du at innholdet er tilpasset markedsaktivitetene dine, som igjen øker sannsynligheten for å nå målene.

Hvordan setter du gode mål, lurer du kanskje på? Tenk SMART:

  • Spesifikt – Jo mer konkrete og spesifikke målene er, jo enklere er det å forstå dem.
  • Målbart – Bestem hvilke variabler du skal bruke for å måle fremgang.
  • Attraktivt – Sørg for at du har mål som motiverer deg og medarbeiderne dine.
  • Realistisk – Sett mål som er oppnåelige og som du har tro på at er oppnåelig.
  • Tidsbestemt – Sett en tidsramme og deadlines, dette gjør det lettere å være handlekraftig.

2. Målgruppe – hvem lager du innhold for?

Et av de viktigste elementene i en innholdsstrategi er målgruppen. Hva kjennetegner de du prøver å nå med innholdet ditt? Definér målgruppen basert på faktorer som delte interesser, holdninger og demografiske forhold.

Som selskap må du kjenne målgruppen din for å levere et budskap som oppleves relevant. Vi anbefaler at du utvikler buyer personas som representerer fellestrekkene til din ideelle kundegruppe. I tillegg er kartlegging av en detaljert kjøpsreise for dine buyer personas fundamentalt for å utvikle innhold og strategi. Slik tilrettelegger du for å nå målgruppen til riktig tid, med riktig budskap og på riktig sted. Her kan du lese mer om hvordan du kartlegger kundereisen.

3. Posisjonering – hvem vil du være?

Mange anser egen merkevare som unik, uten å ha gjennomført analyser av konkurrenter og definert hvilken kategori de konkurrerer i. Men, som en del av strategiarbeidet er det viktig å kartlegge hvem du konkurrerer mot i det segmentet merkevaren din befinner seg i. Hvordan skal du posisjonere og differensiere deg fra hundrevis av andre som tilbyr akkurat det samme? Sørg for at du skiller deg ut ved å benytte vår effektive sjekkliste:

  1. Kartlegg konkurrentene dine
  2. Definer kategorien du konkurrerer i
  3. Hvilken rolle spiller du i forhold til konkurrentene i kategorien din?
  4. Hvilken posisjon skal du ta og eie i folks hoder?
  5. Husk; det eneste som er konstant er forandring – du må jobbe for å beholde din posisjon

4. Få oversikt med en god publiseringsplan

Har du bestemt deg for hvem målgruppen er og hvilken posisjon du skal gå for? Neste steg er publiseringsplanen. En publiseringsplan hjelper deg med å systematisere fremtidige innlegg, og se sammenhengen i innholdet ditt.

Format og kanalvalg: I hvilke kanaler møter du målgruppen(e) din(e), og hva engasjeres de av? Tenk også over hvilke formater og medietyper som passer til de ulike kanalene.

Er du usikker på hvordan du lager engasjerende innhold? Her får du servert 6 tips til hvordan du kan engasjere ditt publikum.

Publiseringsfrekvens: Kontinuerlig publiseringsfrekvens har stor betydning for brukerne, og skaper engasjement og lojalitet for både selskap og kunde.

Når bør jeg publisere? Det er viktig å publisere på de tidspunktene målgruppen(e) er mest mottakelige for den typen informasjon som du vil gi. I kanaler som Instagram, Facebook og LinkedIn kan du analysere hvilke dager og klokkeslett du engasjerer mest. Tar du utgangspunkt i dette vil du fort legge merke til at det kan øke rekkevidden din.

Så, hva nå? I guiden vår: Kom i gang med content marketing, kan du lese mer om hva du burde fokusere på etter strategien er satt.

Gratis guide. Kom i gang med content marketing