De fleste som driver med markedsføring har hørt om Facebook sin pixel. Dette magiske scriptet som gjør at du kan annonsere på Facebook mot alle de som besøker nettsiden din eller utfører en spesiell handling. Men visste du at LinkedIn tilbyr det samme med sin LinkedIn Insight Tag? LinkedIn Insight Tag er en drøm for alle som jobber med B2B markedsføring.
Denne herlige lille greia gjør ikke bare det samme som Facebook sin pixel, den kan også fortelle deg mer om den besøkende, blant annet arbeidsgiver, stillingstittel og bransje. Nå er jo ikke LinkedIn synsk, så det ligger til grunn at personen er pålogget LinkedIn samtidig som de besøker nettsiden din.
Potensialet er stort med LinkedIn Insight Tag
Insight taggen lar deg, på lik linje med Facebook sin pixel, lage målgrupper basert på nettsidebesøk og målrette annonseringen din på LinkedIn mot disse. Men potensialet til B2B markedsføring på LinkedIn strekker seg lenger enn som så. Ved hjelp av Insight taggen kan vi avdekke nye målgrupper og spisse budskapene våre mot disse.
For eksempel: La oss si at du har et produkt som du i stor grad markedsfører mot IT-bransjen. Basert på data fra Insight taggen oppdager du at det er mange som jobber innen økonomi og regnskap som besøker produktsiden. Denne innsikten indikerer at du også bør begynne å annonsere for dette produktet mot den nye målgruppen.Det er også et stort potensiale i å trekke data fra LinkedIn ut i andre markedsføringskanaler og salg. Med innsikten du får gjennom Insight taggen kan du blant annet avdekke nye bransjer som er interessert i ditt produkt eller dine tjenester. Du kan også se på stillingstittel og finne nye beslutningstagere. I tillegg kan du se hvilke bedrifter som har vist interesse for din virksomhet. Dermed avdekker du nye bedrifter du kan drive oppsøkende salg mot.
Det som fungerer på LinkedIn fungerer ikke alltid på Facebook og Instagram
Noen uker fra nå er du i full gang med Insight taggen og har lært masse nytt om kundene dine. Så tenker du “Hva om jeg bare tar alt jeg har lært om målgruppene mine nå og bruker dette på Facebook og Instagram?”. Jeg skjønner at du tenker det, men anbefaler å legge fra deg den tanken. Dessverre kan ikke den nye målgruppeinnsikten alltid omsettes med hell i andre sosiale kanaler.
Som markedsfører handler det om å levere relevant innhold til riktig målgruppe, men kontekst er også utrolig viktig. På LinkedIn er folk i jobbmodus og mottakelig for budskap tilknyttet sitt arbeid. Når du publiserer et “jobb-budskap” på Facebook mister du konteksten. For mottakeren din må være i jobbmodus når de mottar budskapet ditt for at det skal fungere. Scroller de nedover Facebook-feeden sin onsdag kveld så passer det ofte dårlig å selge en ERP-løsning. Så selv om målrettingen din er perfekt, passer du rett og slett ikke inn mellom bilder fra venner og en annonse for de joggeskoene du kikket på i en nettbutikk for noen dager siden.
Les om hvordan du lager innhold som engasjerer.