Er selskapet ditt klar for ferie? Det å markedsføre seg gjennom sommeren kan vise seg å være et sjakktrekk. Her gir vi deg 5 tips til hvordan selskapet ditt kan være synlig i ferien, uten at du trenger å løfte en finger.
Altfor ofte jobber vi på oss en vond nakke for å komme i mål før ferien. Listen over ting som skal ferdigstilles er altfor lang, og ofte rekker vi ikke å planlegge aktiviteter gjennom sommeren. Vi møter mange som mener at alle går i feriemodus og “da når vi ikke ut likevel». Men, både vi og kundene våre har erfart at vi ofte får mye engasjement på aktivitetene vi gjennomfører om sommeren.
Her er noen konkrete tips til hva du bør gjøre før du logger av jobben, slik at du kan logge på ferien med litt bedre samvittighet, og senke skuldrene.
Tips 1: Forhåndspubliser godt innhold på nettsiden din
Godt innhold er lett for kunden å konsumere, selv på en solseng. Ja, kanskje er det enda enklere å nå fram i ferien, da folk flest har bedre tid. Det magiske med godt innhold er at det kan leve lenge og er elsket av Google. Lag noen gode saker nå før ferien, eller gjenbruk gamle artikler som fortsatt er relevante. Planlegg automatisk publisering i ferieukene, så er du tilstede med nytt innhold selv om du er på ferie.
Tips 2: …og mens du er i gang med å markedsføre: Gjør det samme i sosiale medier
Sakene du publiserer på nettsiden fortjener å se dagens lys i de sosiale kanalene dine. Lag teasertekster, finn bilder, gjenbruk videoer og forbered poster med linker til nettsidesakene. Med en redaksjonsplan og funksjonen for tidsbestemt publisering kan du planlegge automatisk publisering av poster – eller sørge for at kollegaer som ikke har ferie kan poste til avtalt tid.
Tips 3: Vær proaktiv med et nyhetsbrev
Med velfungerende plattformer og en stadig høyere kvalitet på innhold, har nyhetsbrevene fått sin renessanse. Planlegg utsendelse av et nyhetsbrev med informasjon om sommerens åpningstider og kontaktpersoner, og legg gjerne ved linker til god faglig sommerlektyre. Hyggelig, ryddig og nyttig.
Tips 4: Slå på tråden – og fraværsmeldingen
Det enkle er som kjent ofte det beste: Bruk fem minutter på en telefon til dine viktigste og mest lojale kunder før ferien. Spør om det er noe du kan hjelpe til med før du (og de) tar fri, informer om back-upen din og ønsk dem en riktig god ferie. Benytt også sjansen til å avtale et møte rett etter ferien, så gir du høsten en kick-start samtidig. Og før du stenger e-posten for godt før ferien – husk fraværsmelding.
Tips 5: Fortsatt stressa? Ring en venn
Hvis du likevel kjenner at du ikke klarer å senke skuldrene, sørg for å ha flinke folk som kan holde fortet for deg i sommer. På tampen av juni finnes det nok av flinke markedsføringsstudenter som ønsker seg sommerjobb, eller så har du alltid en venn i oss. For selv om vi tar ferie, er vi bemannet hele sommeren gjennom – nettopp for å sørge for at du kan ta deg fri med verdens beste samvittighet. Det fortjener du.