I en travel hverdag er det lett å glemme at man må teste, måle og optimalisere de markedsaktivitetene man gjør for å hele tiden forbedre seg. Dette dreier seg egentlig om å skape en vinnerkultur!
Det å bli supergod på markedsføring kan lett sammenlignes med å bli god i en sportsgren. Det krever øving, testing og stadig forbedringer. Alltid strekke seg litt lenger. Aldri gi opp jakten på gode resultater. Stort sett kan du alltid bli det lille hakket bedre enn forrige gang, hvis du bare setter av tid til å lære av de resultatene du får.
Måling gir den optimale markedsplanen
Hvorfor synes vi måling og optimalisering er ekstremt viktig? Kort og godt dreier det seg om å jakte på den optimale markedsplanen for nettopp deg! Det ligger i ordet: OPTIMALisering. For når du på den ene siden vet hvor businessen din kommer fra, og på den andre siden kan måle hva som gir best resultater, kan du prioritere både tid, penger og aktiviteter ut fra det.
Et spørsmål vi ofte får, er hva som bør være med i en rapport – og der er det mange som synder. For en rapport er jo lite verdt uten anbefalte tiltak og forbedringer. I tillegg til tall og grafer bør rapporten minimum svare på:
- Hva fungerte og hva fungerte ikke?
- Hvorfor fungerte det, eller fungerte det ikke?
- Hvilke tiltak gjør vi for å bli enda bedre?
- Når vi KPIene våre?
Forankring hos ledelsen
Analyse, testing og optimalisering er tidkrevende, og det er viktig å forankre det hos ledelsen. Målinger kan i mange tilfeller sees på som en markedsundersøkelse. Et produkt man tror vil slå an i en målgruppe, viser seg å heller slå an hos en annen målgruppe. Et marked viser seg å være helt dødt, mens et annet blomstrer. God kommunikasjon mellom ledelse og markedsavdeling er viktig for å fange opp nye muligheter og tilpasse markedsstrategien fortløpende. Sammen finner man de gode løsningene.
Still krav til mediebyråer
Mange større selskaper har hyret et mediebyrå til å gjøre jobben for seg. For å få mest mulig verdi ut av en ekstern ressurs er det viktig å være en god bestiller, slik at byrået forstår hva som er deres strategi, merkevare og mål. Like viktig er det å utfordre dem på måloppnåelse både underveis og etter kampanjer, uansett om det er korte eller always-on kampanjer. Er budsjettet fordelt sånn at dere får mest mulig ut av det? Optimaliseres det jevnlig underveis? Hva er gjort av testing, og hva kan forbedres? Og i verste fall, hvorfor har de latt en kampanje som leverer dårlig gå så lenge før alarmklokkene ringer? Ikke være redd for å stille krav!
Gjør harde prioriteringer
Dersom du er blant dem som ikke har et eksternt byrå, men tar hånd om all markedsføring selv og har en travel arbeidsdag, vil jeg på det sterkeste anbefale å være enda hardere i prioriteringen av kanaler. Min påstand er at det er bedre å fokusere på FÅ markedstiltak og gjøre dem skikkelig bra – og da mener jeg med målinger og optimalisering underveis – enn å ha mange tiltak som gjøres halvveis. Da vet du i alle fall hva pengene går til.
Lyst til å ta en prat om hvordan du får en optimal markedsplan? Ta kontakt med oss!