Godt innhold i digitale kanaler gjør at potensielle kunder finner deg, forstår hva du driver med og kjøper av deg. Her er fem tips til hvordan du skriver godt for nett ved hjelp av søkemotoroptimalisering (SEO).
Tips 1: Bruk både push- og pull markedsføring
Det er en kunst å overtale noen til å velge akkurat ditt produkt eller din tjeneste. Ved bruk av push- og pull markedsføring er du et skritt nærmere.
Push markedsføring er der du er avsender og bruker er passiv tilskuer. Du kan nå brukeren gjennom kanaler som nettside, nyhetsbrev, e-post og sosiale medier. Pull markedsføring får brukeren til å komme til deg og bygger i større grad på innhold som blogg, referanser, caser, videoinnhold og SEO. Både push og pull er viktig for å skape interesse for en potensiell kunde, og en rød tråd mellom disse er essensielt. Glem ikke å jobbe med begge samtidig.
Tips 2: Definer klare søkeord
Søkeord er ord som beskriver det en leter etter. Altså søkeordet en potensiell kunde googler for å finne dine tjenester/produkter. Mange velger fancy ord på produkter og tjenester som de håper og tror vil lokke kunden. Men hva om ordet ikke brukes av den potensielle kunden? Hvordan skal de da finne deg i jungelen av konkurrenter på Google?
Trikset er å tenke brukerscenario når du skriver. Hva tenker, sier og søker brukeren etter når den skal finne tjenesten din? Søkeordet er brukerens eget ord – ikke ditt.
Tips 3: Skriv for leseren
En av de viktigste delene ved å skrive godt for nett er som sagt at du må tenke på hvem du skriver for. En tekst må være enkel å skumlese, kort og konsis, og ha et objektivt språk. Dette er viktig da det hjelper leseren til å få med seg hva som står.
Tips 4: Lag gode, søkeordsoptimaliserte overskrifter
Ofte ser vi overskrifter som er interessante og inspirerende, men som ikke har noe med tjenesten å gjøre. For å bli funnet må du huske å ha en søkbar overskrift der du også bruker søkeordene. Skal du skrive et innlegg om en gulrotkakeoppskrift, må overskriften inneholde ordene oppskrift og gulrotkake.
Det betyr ikke at overskriften må være kjedelig. Du må fange leseren ved å tilpasse overskriften til målgruppen og budskapet. Skriver du en ”how to” artikkel, så lager du en ”slik/hvordan” overskrift, for eksempel ”Slik lager du en saftig gulrotkake”.
Les også: Søkemotoroptimalisering: Gjør innholdet ditt synlig på Google
Tips 5: Sjekk denne SEO-huskelisten før publisering
Det er ikke alltid like lett å vite hva du skal huske på når man skal skrive for nett – her har du en enkel huskeliste du bør ta en kjapp kikk på før publisering:
- Hvem er ditt publikum? Bruk deres ord, ikke dine
- Bruk konkrete søkeord
- Less is more. En artikkel trenger ikke være lang – få med det viktigste
- Si det viktigste først
- Del opp teksten for luft og lettere lesning (et avsnitt bør ikke være mer enn 100 ord)
- Bruk mellomtitler for å gjøre det lettere å skumlese – både for mennesker og Google’s søkemotor
- Uthev viktige ord og setninger
- Bruk lister og punkter – bedre med punkter enn masse unødvendige ord
- Les korrektur – slik unngår du skrivefeil og blir lettere godkjent av Google
Slipp ”pennen” løs – lykke til!
Kontakt oss om du ønsker enda mer kunnskap om SEO.