Som markedsførere står vi overfor en kontinuerlig utfordring: Å utvikle og implementere markedsplaner som ikke bare resonnerer godt med målgruppen, men som også bidrar til å nå selskapets overordnede strategiske mål.
En markedsplan beskriver spesifikke tiltak og aktiviteter, tidsrammer og kanaler selskapet skal bruke for å nå målene som er satt i markedsstrategien. I denne artikkelen ser vi nærmere på hvordan du lager effektive markedsplaner, med innsikt fra våre egne erfaringer i Markedssjefene. Det du inkluderer i markedsplanen din vil likevel være avhengig av selskapet du jobber i og deres individuelle behov.
Markedsplan: “Handlingsplanen for å komme dit selskapet ønsker å være”
- Veikartet som beskriver markedsmålene og hvordan de skal nås.
- Hva vi skal gjøre, hvor vi skal gjøre det og hvordan vi skal gjøre det.
- Budsjettrammer og kanaler.
- Konkrete tiltak og aktiviteter.
- Måling av suksess og fremgang underveis (KPI’er).
Markedsstrategi: “Hvor selskapet er i dag og hvor de ønsker å være i fremtiden”
- Selskapets forretningsmål.
- Selskapets visjon, samfunnsoppdrag og posisjonering.
- Hva selskapet skal levere, til hvem og hvordan.
- Hvordan markedsføringen bidrar til å oppnå forretningsmålene.
Dette bør du ha med i markedsplanen din
Det kan være utfordrende å vite hvor du skal starte, og hva som skal være med i markedsplanen. For å hjelpe deg på veien har vi samlet noen råd fra våre markedssjefer, som har bred erfaring fra en rekke bransjer og virksomheter. Selv om det er essensielt å tilpasse planen til selskapets spesifikke behov, gir rådene et solid utgangspunkt for å utvikle en markedsplan som er både målrettet og effektiv.
- Definer markedsmålene
Du må etablere tydelige og målbare mål for hva strategien skal oppnå. Det kan for eksempel være økt markedsandel, salgsvekst eller merkevarebevissthet. Husk at mål setter tonen for selskapets retning og prioriteringer. - Sett budsjettrammer
Uten et markedsbudsjett så kommer du ikke langt. Du må ha en strukturert tilnærming til markedsføringen. Det hjelper deg å optimalisere bruken av ressurser, og gir en mer kontrollert og målrettet tilnærming til målene og aktivitetene.
- Forstå målgruppen
Å kjenne og forstå målgruppen, gjør det mulig å utvikle budskap og kampanjer som resonnerer med deres behov, ønsker og interesser. Dette øker sjansen for å nå dem på en mer engasjerende og meningsfull måte. Hvis behovet er der, kan det også utarbeides personas for å nå et mer spisset segment i målgruppen.
- Få oversikt med årshjul
I et årshjul legger du til rette for planlegging av ulike aktiviteter gjennom året. Dette gir deg en tydelig oversikt over tidspunkt for gjennomføring, og fungerer som en nyttig indikator for ressursallokering. - Tydeliggjør ansvarsrollene
Det er viktig å tydeliggjøre hvem som er ansvarlig for gjennomføringen av hver aktivitet. Ofte kan flere mennesker være involvert i de ulike aktivitetene, og da er det viktig å definere de ulike ansvarsområdene og sikre at alle vet hvem som har ansvaret for hver enkelt aktivitet og når. - Lag en aktivitetsplan
En aktivitetsplan inkluderer alt fra spesifikke datoer for aktivitetene, til en mer fleksibel ukebasert tilnærming. Det innebærer en detaljert plan som beskriver hvilke markedsføringsaktiviteter du skal gjennomføre i den kommende perioden, og hvilke kanaler du skal bruke for å nå målene. En aktivitetsplan gjør markedsplanen levende, og sikrer at den ikke støver ned i en skuff. - Testing, måling og optimalisering underveis
Regelmessig testing, måling og optimalisering av markedsaktiviteter er essensielt for kontinuerlig forbedring. Du må analysere tidligere aktiviteter for å lære av både suksesser og feil, og bruke KPI’er for å vurdere prestasjonen med tanke på et spesifikt mål.
Les mer: Vi jobbet med markedsplan og det langsiktige markedsarbeidet hos Bring.
Markedsplanen er en levende veiledning
Markedsplanen er ikke bare et dokument – det er en levende veiledning som må følges og justeres etter behov. Mange utarbeider markedsplaner for et helt år, men du kan også ha rullerende markedsplaner som blir oppdatert jevnlig i takt med hvordan markedet og situasjonen for selskapet beveger seg. Det er viktig at markedsplanen er fleksibel og har rom for å tilpasse seg etter skiftende trender og kundeatferd.
Ved å fokusere på elementene over, kan du lage en god markedsplan som er realistisk og oppnåelig innenfor gitte rammer. Husk at det er summen av alle aktivitetene i markedsplanen som bidrar til å nå markedsmålene.
Trenger du hjelp til å komme i gang med markedsplanen for 2024? Ta kontakt med oss i dag!