Sbanken – et konsept fra DNB: Kommunikasjonsrådgiver i en krevende fusjon
Foto: Sbanken – et konsept fra DNB
Det er ikke bare bare å flytte en liten bank inn i en stor en. Og spesielt når merkevaren skal bestå. Vår konsulent gikk først inn for en pappa som skulle ut i perm, men endte med å bli med på hele reisen fra nettbank til app.
Utfordringer:
Sommeren 2023 trengte Sbanken-konseptet hjelp til å dekke inn en kommunikasjonsrådgiver som skulle ut i pappaperm. Vår konsulent Lene har jobbet som kommunikasjonsrådgiver i Sbanken tidligere og ble derfor et enkelt valg. Fra august gikk hun inn som kommunikasjonsrådgiver i sparetemaet, i tillegg til å bidra i pågående prosjekter i markedsavdelingen.
Sommeren 2023 fusjonerte Sbanken med DNB og det var derfor en spesiell tid. Markedsføringsaktiviteten måtte holdes oppe, samtidig som en stor teknisk migrering skulle på plass mot påsken 2024. Migreringen innebar blant annet nye nettsider, nye kundereiser og en helt ny app.
Leveranse fra Markedssjefene:
I løpet av høsten ble Lene involvert i flere interne prosjekter: Bygge innhold til de nye nettsidene, intern markedsføring for å sikre salg gjennom fusjonen og kartlegging av kundereiser fra annonser til kjøp i de nye løsningene. Lene ble derfor med helt fram til påsken 2024 for å bidra til å få det enorme prosjektet i land.
Fusjoner er ofte utfordrende, og her kom Lenes erfaring med merkevaren fort til sin rett. Det å kjenne organisasjonen var nyttig i en tid med store endringer, men hvor det å beholde merkevareidentiteten var viktig.
“Da vi hadde behov for en vikar for en kollega som skulle ut i pappapermisjon var det ingen tvil om at det skulle bli Lene. Flere av oss hadde gleden av å jobbe med henne tidligere og visste hvilken ressurs hun kom til å bli i denne perioden. En stor fordel var at hun allerede hadde stor kunnskap om merkevaren, produktene og finansbransjen generelt. Hun gled derfor rett inn i rollen og teamet, og fikk et stort ansvarsområde. Det har vært fantastisk å samarbeide med Lene og Markedssjefene i denne perioden.”
– Inger Lise Kvalvik, Avdelingsleder Datadrevet Markedsføring i Sbanken – et konsept fra DNB
Ønsker du å ta en hyggelig prat om hvordan vi kan hjelpe deg?