Kundecase | Markedssjef | Handelshøyskolen BI

Vi har skapt resultater med Handelshøyskolen BI siden 2019

Fra vårt første oppdrag hos Handelshøyskolen BI i 2019 har vi levert et bredt spekter av tjenester. Markedssjefer, digitale markedsførere, designere og web-redaktører har bistått med alt fra strategisk ledelse til operativ utførelse, spredt rundt i flere av høyskolens avdelinger. Et solid og langvarig samarbeid er sjeldent tilfeldig, og vår fartstid sammen er et bevis på gjensidig tillit, tilpasningsdyktighet, og ikke minst god kjemi. Nedenfor kan du lese om noen av de mange spennende oppdragene.

BI sin logo
Handelshøyskolen BI

Foto: Alexander Eriksson / BI Norwegian Business School

Kundeoppdrag

Performance Marketing Manager for heltidsstudier ved Handelshøyskolen BI

Høsten 2023 hadde Handelshøyskolen BI behov for en Performance Marketing Manager, noe som resulterte i et langvarig engasjement på over ett år. De trengte en erfaren markedsfører som raskt kunne ta ansvar for kampanjer rettet mot både nasjonale og internasjonale målgrupper. marketing for hire-konseptet vårt passet derfor perfekt. 

Kundens behov

I forbindelse med en svangerskapspermisjon, trengte BI en erfaren markedsfører som kunne ta over ansvaret for kampanjer rettet mot potensielle studenter til bachelor- og masterprogrammene de tilbyr. De søkte en person med solid kompetanse innen performance marketing, som kunne håndtere kampanjegjennomføring, optimalisering og leveranse av nytt innhold gjennom kampanjeløpet som startet høsten 2023 og avsluttet etter søknadsfristen i april. Etter endt kampanjeperiode skulle konsulenten også bidra i planleggingen av neste kampanje. 

BI fikk en konsulent som umiddelbart kunne ta over de viktigste oppgavene. Konsulenten sørget for kontinuitet i markedsføringen og bidro til å nå BIs mål. Da BI opplevde ytterligere behov i markedsavdelingen, ble engasjementet utvidet, og konsulenten tok på seg flere oppgaver innen innholdsproduksjon og organisk aktivitet i sosiale kanaler. 

Foto: Alexander Eriksson / BI Norwegian Business School

Verdien av å ha en erfaren markedsfører som kunne tre inn i rollen og være operativ fra dag én, var uvurderlig. Martine tok utfordringer på strak arm og ble raskt en naturlig del av teamet vårt.

Lene Morstad
Markedssjef ved avdeling Marked og Rekruttering ved Handelshøyskolen BI.

Verdien vi leverte:

Konsulenten bidro blant annet til: 

  • Å jobbe tett med BIs mediebyrå og markedssjefer for å optimalisere pågående kampanjer og sikre maksimal effekt. 
  • Gjennom hele kampanjeperioden sørget konsulenten for produksjon og levering av nytt og relevant materiell.
  • Konsulenten ledet et innholdsteam bestående av studentmedarbeidere på tvers av Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger for å sikre innhold i tråd med BIs strategi for Instagram og TikTok, noe som bidro til økt vekst og engasjement. 
  • Planlegging og prosjektledelse av produksjon av videoinnhold til BI’s nettsider, rettet mot både nasjonale og internasjonale målgrupper.
  • Konsulenten bisto i SEO-arbeid for å øke organisk trafikk til viktige sider på bi.no.
  • BI mottok rådgivning om tiltak for å øke konverteringer på nettsiden.

Markedssjef for heltidsstudier nasjonalt og PhD ved Handelshøyskolen BI

I forbindelse med to svangerskapspermisjoner ønsket Handelshøyskolen BI en markedssjef i 100 % stilling, som kunne sette seg raskt inn i oppgavene. Vi fylte rollen som markedssjef for heltidsstudier nasjonalt, herunder bachelor og master. Konsulenten vår fungerte også som markedssjef for PhD, som var av mindre omfang, i samme periode.

Oppdragsbeskrivelse

Handelshøyskolen BI hadde rekordhøye studentopptak under pandemien. Etter gjenåpningen var det igjen mulig å studere i utlandet, og arbeidsmarkedet var godt. Det ble derfor viktig for BI å sikre en god plan for å nå målet for opptaket høsten 2023, i et marked med sterkere konkurranse.

Hovedansvaret var å planlegge, og følge opp årets nasjonale kampanje som gikk fra oktober 2022 – april 2023. Kampanjens hovedmål var å sikre flest mulig søkere, men sekundært var det viktig å innhente samtykker for å kunne kommunisere optimalt med potensielle søkere gjennom hele kundereisen.

Rollen innebar ledelse av nasjonalt team, samt å sørge for god informasjon og samarbeid med rekrutteringsansvarlige ved campus Bergen, Trondheim og Stavanger. Vi skulle sørge for en god plan for oppfølging av kampanjetrafikk, og interessenter fra rekrutteringsaktiviteter. Oppdatering av alle programsider på bi.no, kampanjesider og andre websider som skulle benyttes i markedskampanjen skulle koordineres med webredaktører.

Foto: Alexander Eriksson / BI Norwegian Business School

BI har vært veldig fornøyde med den jobben Line har gjort i perioden hun har vært hos oss. Line oppfattes som faglig dyktig og kompetent innenfor marketing, samt at hun er en omgjengelig person som vi har satt veldig stor pris på. Hun er proaktiv og satte seg veldig raskt inn i arbeidsoppgavene hun ble tildelt, som også ble levert med høy kvalitet. Hun har bidratt stort både faglig og sosialt. Det har vært kun positive erfaringer med å ha Line som kollega i nesten et år.

Kim Syvaldsen, fhv. direktør for marked og rekruttering ved Handelshøyskolen BI.

  • Vi har ivaretatt alle løpende oppgaver og prosjekter i perioden som stedfortreder.
  • I samarbeid med kundereiseansvarlig og resten av teamet ble kundereisene kartlagt, pain points identifisert, og det ble laget en plan for å løse disse. Det ble planlagt og iverksatt tiltak for å trygge valget frem mot studiestart for å minimere antall trukne søknader.
  • Vi har utarbeidet en operativ markedsplan for å samle alle markedsaktiviteter i ett dokument.
  • Det har vært en økning i den totale mengden kampanjetrafikk i perioden.

Markedssjefen jobbet mot heltidsstudier nasjonalt og PhD:

  • Ansvar for årets nasjonale kampanje Bachelor og Master
  • Vurdere og godkjenne mediestrategi- og planer
  • Sørge for oppdatering av websider og kampanjesider
  • Sørge for god informasjonsflyt med campus Bergen, Trondheim og Stavanger, samt med medie- og reklamebyrå
  • Produksjon av reklamefilmer for PhD
  • Teamledelse, personalansvar, og deltatt i ansettelsesprosesser
  • Bidra inn i kundereisekartlegging for Bachelor og Master-prospects
  • Bidratt i videreutviklingen av BI sin egen Studieomat
  • Bidratt i SOME-strategi, organisering av team og lansering av BI sin Tiktok-konto

Handelshøyskolen BI er rangert blant de beste handelshøyskolene i Europa, og leverer internasjonalt anerkjent forskning og et bredt spekter av pedagogiske tilbud fra bachelor- til master- og doktorgradsprogrammer, samt videreutdanningsprogrammer.

BI sitt samfunnsoppdrag er å øke kunnskap og gjennom å bidra til utvikling av næringslivet. BI har 20 000 studenter, over 300 000 alumni, og en rekke akademiske og forretningsmessige partnerskap og nettverk, både nasjonalt og internasjonalt. BI har de tre mest prestisjefylte internasjonale kvalitetsakkrediteringene – AACSB, EQUIS og AMBA. BI er organisert som en selveiende stiftelse hvis formål ene og alene er undervisning og forskning. All fortjeneste går til å styrke BIs akademiske læringsmiljø.

Ønsker du å ta en uformell prat om hvordan vi kan hjelpe deg?

Ja, gjerne