Samarbeid sikret tidenes største fotballfest for Norway Cup

Foto: Norway Cup
Norway Cup hadde stort behov for hjelp til både til operativt og strategisk markedsarbeid. Vi gikk inn med et fullt markedsteam bestående av prosjektleder og flere digitale markedsførere. Resultatet var tidenes arrangement, økning i alle kanaler og positive presseoppslag knyttet til markedsføringen.
Hvert år gjennomføres verdens største fotballturnering for barn og unge på Ekebergsletta i Oslo. Deltakere kommer fra hele verden, og hele Norge følger med når byen tas over av unge og engasjerte ungdommer. For Norway Cup var det viktig å gi god informasjon om arrangementet og trygge alle involverte – deltakere, trenere og støtteapparat, dommere, foreldre og foresatte, frivillige, sponsorer og Oslo by.
Norway Cup er mer enn et idrettsarrangement – det omfatter også åpningskonsert, fotballkamp med kjendiser, egen arena med stands og aktiviteter fra verdileverandører og sponsorer, og eget tivoli på sletta under turneringen. Det var derfor mange kommunikasjonstemaer som skulle dekkes for å nå flere ulike målgrupper.
Varierte arbeidsoppgaver og ansvarsområder
Oppdraget innebar prosjektledelse av konsulentteamet vårt, i tillegg til teamet hos Norway Cup, eksterne partnere og leverandører. I samarbeid med det interne teamet hos Norway Cup definerte vi en oversikt over strategiske kommunikasjonstemaer, deriblant jentefotball, dommer og kampverter, praktisk informasjon og idrettsglede. Dette la grunnlaget for aktivitetsplanen og de operative uttakene.
Konsulentene våre jobbet med nettsiden og lengre artikler til denne, innholdsproduksjon (både tekst, foto og video) til Norway Cups sosiale medier (LinkedIn, Meta og TikTok) og ukentlige nyhetsbrev, samt konseptutvikling og design av blant annet kjendis-fotballkort (se bilde til høyre), banekart og menyer. I tillegg samarbeidet de tett med sponsorer og verdileverandører for å sikre at de fikk spesifikke krav og innholdsønsker oppfylt. Teamet vårt kontaktet både nasjonale og internasjonale lag som skulle delta, og koordinerte og redigerte innhold fra dem.
Under selve arrangementet koordinerte prosjektlederen vår både frivillige, ansatte og konsulenter med ansvar for innhold. Slik sikret vi at alle viktige hendelser ble dekket og dokumentert for deling under og i etterkant av arrangementet.
Med flere konsulenter i teamet sikret vi en god gjennomføring av prosjektet. Det ga oss mulighet til å koordinere riktig ressurs til hver oppgave og sikre at alle kommunikasjonstemaene fikk sin plass i innholdsplanen. Samtidig fikk de ansatte i Norway Cup mulighet til å legge fullt fokus på egne arbeidsoppgaver.
Tidenes Norway Cup
2024 ble et rekordår på flere måter for Norway Cup. Aldri før har flere lag deltatt på cupen, og hele 30 000 barn fra hele verden fikk være med på moroa. Med tydelige kommunikasjonstema som bakgrunn for all innholdsproduksjon fikk Norway Cup oppmerksomhet både i egne kanaler og i pressen på tema som kampvert og dommere, jentefotball og idrettsglede.

Resultater i sosiale medier
LinkedIn
453 følgere, 52,6% økning fra MS tok over kontoen.
21 publiserte innlegg i løpet av perioden og pressesak
som kan kobles direkte opp mot LinkedIn-innlegg.
Meta
Økning på 5030 (21,6%) nye følgere i løpet av perioden.
God rekkevidde, stort engasjement og mye delinger og likes.
Totalt ble det delt 96 poster på Instagram og Facebook.
TikTok
Økning på 2617 (+536%) nye følgere i løpet av perioden.
Vi ser god rekkevidde, stort engasjement og mange delinger og
likes på kanalen. Totalt ble det delt 52 innlegg på TikTok.

Foto: Norway Cup
Norway Cup er verdens største fotballturnering for barn og unge, med første turnering allerede i 1972. Turneringen arrangeres av Bækkelagets Sportsklubb, og hvert år deltar ca 1800 av medlemmene som frivillige under turneringen.
Norway Cup regnes av mange som kvinnefotballens vugge i Norge, med jentelag med allerede fra start, fire år før Norges Fotballforbund offisielt anerkjente kvinnefotballen.
norwaycup.noØnsker du å ta en uformell prat om hvordan vi kan hjelpe deg?