Kundecase | Marketing for Hire | Bring

Vi jobbet med markedsplan og det langsiktige markedsarbeidet

Oppdraget vårt bestod av flere leveranser som ble gjennomført fra midten av august 2021 til tidlig januar 2022. Hovedmålet var å hjelpe Bring, divisjon Internasjonal Logistikk med å komme seg ut i markedet, og sette seg selv på kartet. Selvfølgelig koblet opp mot strategiene til konsernet, og med kommunikasjonsmålene til Bring Internasjonal Logistikk som bakteppe. Det var to senior markedssjefer fra Markedssjefene som tok oppdragene i en 150% stilling. I tillegg hadde Bring tilgang til andre ressurser og fageksperter som prosjektleder, tekstforfattere, rådgiver på merkevare og budskapsutforming, samt digitale markedsførere.

Bring-logo
Foto av Bring semitrailer utenfor varehus

Utfordringer i Bring:

Utfordringene i Bring var at divisjonen ikke hadde jobbet målrettet med taktisk markedsføring og manglet også en tydelig markeds- og kommunikasjonsplan. I tillegg hadde konkurrentene blitt mer synlige digitalt. Kundene – både potensielle og eksisterende forventer også mer digitale kommunikasjonsformer.

Å samarbeide med Markedssjefene er som å få tilgang til en hel markedsavdeling: Vi fikk vår egen kontaktperson og markedsekspert i Anja og samtidig tilgang til spisskompetanse innen ulike felt ved behov.
Christine Steinstø, Direktør Forretningsutvikling og HR/HMS

Leveranser fra Markedssjefene:

1. En digital kampanje og en messe

Bring ønsket spesifikt fremheve en viktig tjeneste; Supply Base Logistics er en tjeneste som innebærer fast trafikk med åpne semitrailere mellom forsyningsbaser og industristeder langs kysten av Norge. Bring hadde allerede besluttet å være tilstede på OTD-Energy – Norges største årlige messe for energinæringen. I den forbindelse ønsket de å sette seg selv og tjenestene sine på det digitale kartet med en kampanje. Markedssjefene leverte:

  • Prosjektledelse og briefing for messestanden og oppfølging av produksjon av det visuelle
  • Prosjektledelse, briefing og oppfølging av kampanjen som bestod av betalte annonser på LinkedIn, Facebook, samt programmatisk.
  • Interninformasjonsløp knyttet til både budskap, messe og kampanje
  • Skaffet ressurser og knyttet kontakt med alle konsernets ressurser
  • Kontakt mot messeadministrasjon og alle samarbeidspartnere for messen
  • Kontakt med og brief av mediebyrået til konsernet
  • Ledet arbeidet med utarbeidelsen av målgrupper og budskap
  • Evaluering av standen, kampanjen og prosessen

2. Markedsplaner for to forretningsområder

For å sette seg selv på det digitale kartet i et mer langsiktig perspektiv, var det viktig å få på plass et rammeverk. Sluttleveransen skulle være markedsplaner for 2022 for to forretningsområder i divisjon Internasjonal Logistikk. Markedssjefene leverte blant annet:

  • Rammer for markedsplanene
  • Workshops med fokus på målgrupper og budskap
  • Analyse av konkurrenters budskap
  • Anbefalte prioriteringer og mål med KPI-er
  • Anbefalinger for arbeidet med markedsplan for 2023 og veien videre

3. Tre stillingsannonser

I tillegg leverte Markedssjefene tre stillingsannonser for Bring Internasjonal Logistikk. Annonsene ble skrevet av tekstforfattere i tett samarbeid med bestillere og HR-ansvarlig hos Bring.

Anja og Trine fra Markedssjefene bidro med faglig ekspertise og hjalp oss få frem tydelige budskap til målgruppene våre. Vi fikk en kampanje vi er stolte av og et godt grunnlag for å bli mer synlige digitalt for potensielle kunder. Å samarbeide med Markedssjefene er som å få tilgang til en hel markedsavdeling: Vi fikk vår egen kontaktperson og markedsekspert i Anja og samtidig tilgang til spisskompetanse innen ulike felt ved behov.
Christine Steinstø, Direktør Forretningsutvikling og HR/HMS

  • Økt kjennskap til hovedbudskapet i målgruppen gjennom relevante treff og god dekning på LinkedIn og Facebook, samt programmatisk annonsering.
  • Gode samtaler og møter med potensielle kunder på messen – hvor mange hadde fått med seg budskapet fra kampanjen.
  • Markedssjefene overleverte viktig læring basert på arbeidet med kampanjen og messen.
  • Det er helt avgjørende for det langsiktige markedsarbeidet å ha en realistisk markedsplan på plass med mål, målgrupper, budskap, aktivitetsplaner, budsjetter og ressurser.
  • Tjenesten Supply Base Logistics fikk et tydelig budskap som kan brukes i kommunikasjon i alle kanaler fremover

Posten Norge AS har to merkevarer; Posten og Bring. Konsernet har over 14 000 medarbeidere. Posten konsentrerer seg om privatmarkedet i Norge, og Bring retter seg mot bedriftsmarkedet i Norden og privatkunder utenfor Norge.
Internasjonal logistikk er en divisjon i Bring som består av tre forretningsområder; “Internasjonal spedisjon” som selger grensekryssende logistikkløsninger til selskaper som importerer/eksporterer varer. “Fulloadsystemer” som selger logistikkløsninger til store industrielle selskaper innenlands og grensekryssende i Europa, samt “Offshore & spesialisert spedisjon” som selger logistikkløsninger til selskaper innen fornybar energi og olje og gass i Norge.

Ønsker du å ta en hyggelig prat om hvordan vi kan hjelpe deg?

Ja, gjerne