Hva er en merkevarestrategi?
En merkevarestrategi er et viktig verktøy for å kommunisere tydelig og nå dine forretningsmål. Den skal være en langsiktig plan for hvem merkevaren din skal være, og hva du skal kommunisere for å nå inn og påvirke bevisstheten til målgruppen. Strategien skal blant annet svare på hva som er unikt med merkevaren, og hvorfor kunder skal velge deg fremfor konkurrenter.
De viktigste fordelene med å legge en strategi og bygge en tydelig merkevare er at du kan øke:
- kjennskap
- salg til nye kundegrupper
- markedsandeler
- priser, lønnsomhet og marginer
Hvorfor velger forbrukere tydelige merkevarer?
For kundene er det lettere å velge en aktør de kjenner til, fordi det:
- reduserer risiko ved å ta et trygt valg som er kjent
- forenkler informasjonsinnhenting ved at valget ligger i toppen av bevisstheten
- øker tilfredsheten med valget, siden kvaliteten oppleves som konstant
«En merkevare er et sterkt lys i mørket som hjelper målgruppen å velge riktig.»
–Markedssjefene
Slik jobber vi med en merkevarestrategi
Når vi skal utvikle en merkevarestrategi, jobber vi etter en modulbasert prosess i workshops med deg og selskapet ditt:
- Kartlegge og prioritere innsikt
- Beslutte hvilken posisjon merkevaren skal ta i forhold til konkurranse og markedssituasjon
- Finne hvilken særegen personlighet merkevaren har og skal ha
- Prioritere budskap og bestemme hvordan vi overordnet skal kommunisere
- Finne de kulturelle grunnsteinene merkevaren skal bygges på
- Definere langsiktige mål og tiltak for å sikre god gjennomføring
- Iverksette strategien og legge en plan for intern forankring
Denne prosessen lar merkevaren få en førende rolle i selskapets strategier, og gir et samlende og forløsende verktøy for alle ansatte. Den kan gjennomføres som en totalleveranse eller i enkeltmoduler. Modulene bygger på hverandre og er avsluttende.